This paper explores the evolution of export barriers along the firm’s internationalization
process. Based on a sample of 7,515 European SMEs, we investigate the differences
perceived by different groups of firms: companies uninterested in exports, future
exporters, pre-exporters, experimental exporters, involved exporters, active exporters,
committed exporters and failed exporters. We study both external barriers (i.e. arising
from the environment in home and foreign markets) and internal barriers (i.e. related
to the company’s resource endowment, marketing and strategy). We find statistically
significant differences between some of the studied groups, thus supporting the
notion that the perception of internationalization barriers changes along the firm’s
lifecycle.
Artykuł podejmuje temat zmian w postrzeganiu barier eksportowych w toku procesu
umiędzynarodowienia firmy. Na podstawie próby 7515 europejskich małych i
średnich przedsiębiorstw, zbadano różnice w postrzeganiu barier przez różne grupy
firm: przedsiębiorstwa niezainteresowane eksportem, przyszłych eksporterów, preeksporterów,
sporadycznych eksporterów, zaangażowanych eksporterów, aktywnych
eksporterów, zaawansowanych eksporterów oraz byłych eksporterów. Zbadano
zarówno bariery zewnętrzne (tj. uwarunkowane sytuacją na rynku krajowym i na rynkach zagranicznych) jak i wewnętrzne (tj. związane z zasobami, strategią,
działaniami marketingowymi firmy). Badanie wskazuje na istotne różnice pomiędzy
częścią z analizowanych grup, dostarczając dowodów na to, że postrzeganie barier
eksportowych zmienia się w kolejnych etapach internacjonalizacji.