Abstract:
Celem pracy jest zdiagnozowanie pozycji nieistniejącej marki CPN w
świadomości społecznej. W pracy postawiono następujące hipotezy badawcze:
1. Marka CPN istnieje w świadomości społecznej.
2. Polacy rozpoznają markę CPN, pamiętają jej logo i wiedzą z jaką branżą była
związana.
3. Marka CPN ma wciąż pozytywną opinię w społeczeństwie.
Do weryfikacji postawionych hipotez badawczych posłuży kwestionariusz
ankiety, która zostanie przeprowadzona wśród 111 respondentów w różnych grupach
wiekowych. Analiza wyników ankiety pozwoli na sprawdzenie, czy postawione
założenia są słuszne.
Praca składa się z 4 rozdziałów. Część pierwsza zawiera definicję „marki” i jej
pozycji na rynku. W rozdziale tym omówiono istotę marki, znaczenie znaku
towarowego i nazwy marki. Poruszono także kwestie związane ze strategią marek,
pozycjonowaniem, oraz wartością i siłą marek. Koncepcja strategii marketingowej oraz
marketingu mix również została nakreślona w tej części pracy.
W rozdziale drugim skupiono się na istocie, znaczeniu i rodzajach lojalności
klientów. Zdefiniowano pojęcie lojalności klienta, omówiono znaczenie lojalności
klientów dla przedsiębiorstwa oraz modele lojalności klientów, modele oparte na marce,
a także motywy lojalności klientów i typologię lojalności klientów.
Rozdział trzeci to opis byłej marki CPN, charakterystyka marki Centrala
Produktów Naftowych CPN, historia tej marki. W rozdziale tym opisano kampanie
promocyjne marki i okoliczności przemianowania marki CPN na ORLEN.
W ostatniej czwartej części pracy dokonano pomiaru rozpoznawalności
i lojalności wobec marki oraz zbadano istotę i przedmiot pomiaru mechanizmów
wewnętrznych lojalności klientów. Zastosowaną metodą badawczą będzie ankieta,
dlatego też w rozdziale czwartym zaprezentowane będą wyniki badań oraz dokonana
zostanie analiza wyników przeprowadzonych badań.
Praca powstała w oparciu o dostępną literaturę przedmiotu, czasopisma
poruszające zagadnienia związane z badaną marką, wykorzystane zostaną także zasoby
internetu oraz własne badania ankietowe. Analiza wyników
badań pozwoliła na potwierdzenie założonych hipotez. Przeprowadzone badania poza kontrolą postawionych założeń pozwoliły również na
stwierdzenie, że marka CPN ma nadal znaczną wartość rynkową. Można stwierdzić, że marka CPN istnieje w świadomości społecznej i w przypadku
powrotu na rynek ma już znaczną pozycję i łatwiej byłoby jej zaistnieć na rynku ponownie.