Abstract:
Celem pracy jest analiza istoty i specyfiki systemu HACCP w procesie zarządzania jakością na przykładzie Firmy Gastronomicznej „RAJ”. Tak sformułowany cel pracy zdeterminował przyjęcie następującej hipotezy badawczej.
Hipoteza badawcza zakłada, iż inwestycja firmy w system zarządzania jakością HACCP poprawia jej konkurencyjność poprzez wzrost poziomu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i higieny pracy, oraz budowę pozytywnego wizerunku firmy wśród jej interesariuszy.
Weryfikacja założonej hipotezy badawczej powoduje konieczność sformułowania cząstkowych pytań badawczych:
1. Jak system HACCP wpływa na przebieg procesu produkcji?
2. W jaki sposób system zarządzania bezpieczeństwem żywności obniża koszty działalności firmy i chroni środowisko naturalne?
3. W jaki sposób Analiza Zagrożeń i Krytyczny Punkt Kontrolny (HACCP) wpływa na wprowadzenie nowych i ulepszenie dotychczasowych produktów w firmie?
Poniższe pytania badawcze zostaną zweryfikowane poprzez analizę dostępnej literatury przedmiotu, prawnych wymogów dotyczących systemów zarządzania jakością oraz analizy systemów GHP/GMP i HACCP w praktyce funkcjonowania Firmy Gastronomicznej „RAJ”.
Praca zawiera cztery rozdziały i zakończenie.
Rozdział pierwszy prezentuje istotę oraz narzędzia zarządzania jakością.
W rozdziale drugim zaprezentowano takie systemy jak: normy serii ISO 9000:2000, TQM, normy ISO 14001 – ochrona środowiska, normy ISO 18001 – zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy, oraz systemy wspomagające bezpieczeństwo produktów spożywczych czyli GMP/GHP, HACCP i normy ISO 22000:2005.
Analiza istoty i specyfiki systemu HACCP w zarządzaniu jakością stanowi treść rozdziału trzeciego.
Praktykę wdrożenia systemu HACCP na przykładzie Przedsiębiorstwa Gastronomicznego „RAJ” zawiera rozdział czwarty.
W pracy wykorzystano dostępną literaturę przedmiotu, artykuły naukowe, akty prawne, raporty, analizy, strony internetowe oraz materiały wewnętrzne Firmy „RAJ”.
Stan prawny analizowanych przepisów na styczeń 2008. Można stwierdzić, że wdrożenie i stosowanie systemu HACCP służy nie tylko klientom/konsumentom ale również przedsiębiorcom, poprzez podniesienie jakości ich produktów, co przyczynia się do minimalizacji przypadków odpowiedzialności za szkody, które mogą powstać przez żywność nie spełniającą określonych norm. System ten sprzyja także udoskonaleniu przepływu informacji i uczy odpowiedzialności. Poprawia wizerunek firmy i umożliwia podniesienie konkurencyjności na rynku.
Brak systemu HACCP może dyskwalifikować przedsiębiorcę i jego produkty na rynku, poprzez produkty konkurencyjne produkowane przez zakłady posiadające ten system. Dlatego też, zważając na swój interes przedsiębiorcy powinni jak najszybciej dążyć do wdrożenia tego systemu.
Założona we wstępie pracy hipoteza badawcza została zweryfikowana pozytywnie poprzez uzyskanie odpowiedzi na cząstkowe pytania badawcze.