Abstract:
Celem niniejszej pracy jest zbadanie skuteczności narzędzi analizy technicznej. Ocenę tych strategii można dokonać poprzez przeanalizowanie dotychczasowych notowań i sygnałów generowanych przez te instrumenty. W tej pracy posłużyłem się testami statystycznymi do sprawdzenia przydatności narzędzi analizy technicznej do wskazywania punktów zmiany trendu. Dzięki sygnałom, jakie powstają na poszczególnych wskaźnikach ostrzegają one przed końcem obecnego trendu i nadchodzącą jego zmianą.
Testy statystyczne, zastosowane w tej pracy, badają różnice między dwiema populacjami, którymi są przede wszystkim stopy zwrotu. Dzięki nim można ocenić, czy sygnały strategii istotnie wskazują na różnice między obydwoma badanymi zbiorami i czy są to ważne statystycznie różnice.
Celem tej pracy jest także porównanie poszczególnych strategii i ich wariantów oraz sprawdzenie przydatności w połączeniu z analizą trendu. Każde narzędzie analizy technicznej ma swoje specyficzne właściwości i w zależności od sytuacji na giełdzie sprawdza się lepiej lub gorzej. Taka prawidłowość może też zachodzić, jeśli sygnały kupna lub sprzedaży będą połączone z panującym w danej chwili trendem.
Rozdział I jest poświęcony statystycznej stronie tej pracy. Została w nim opisana między innymi metoda oceny skuteczności wykresów świecowych, opracowana przez amerykańskich badaczy. Przedstawiono opis tej metody oraz otrzymane wyniki. Znajduje się tu także krótka charakterystyka pojęć statystycznych z zakresu testowania hipotez oraz opis przeprowadzania testu statystycznego. Kolejna część tego rozdziału została poświęcona najczęściej spotykanym w literaturze testom statystycznym.
W Rozdziale II zaprezentowano dostępne w literaturze strategie inwestycyjne. Zostały opisane narzędzia analizy technicznej oparte na trendzie, czyli jego rodzaje oraz podstawowe pojęcia dotyczące analizy trendu. Kolejne podrozdziały zawierają charakterystykę średnich z ich podziałem, a także prezentację strategii opartych na tych instrumentach. Wyniki testów strategii przedstawionych we wcześniejszej części pracy zostały zaprezentowane w Rozdziale III. Do badania zastosowano notowania z Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie dotyczące akcji znajdujących się w indeksie WIG20. Obejmują one sesje od wprowadzenia ich na parkiet do 10 grudnia 2004 r. Testowanie tych strategii zostało przeprowadzone na arkuszach kalkulacyjnych utworzonych w programie Microsoft Excel. Wyniki zostały zestawione w tabelach i przeanalizowane.
W Zakończeniu zawarto wnioski, które można było wyciągnąć na podstawie otrzymanych wyników testów strategii inwestycyjnych.