System zarządzania jakością ISO 9001:2000 na przykładzie analizy audytów jakości w przedsiębiorstwie SGL Carbon S.A. Nowy Sącz

Brak miniatury

Data

2008

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Niniejsza praca jest próbą przedstawienia zagadnień zarządzania jakością, ze szczególnym uwzględnieniem systemu zarządzania jakością, jakim jest niewątpliwie ISO 9001:2000. Aby przybliżyć zasady, jakie są charakterystyczne dla kompleksowego zarządzania jakością, należy przytoczyć genezę jakości, co też zostanie tutaj uczynione. Spora część pracy poświęcona zostanie również filozofii TQM, a także zasadom oraz wymaganiom ISO 9001:2000. W celu dogłębnego prześledzenia struktur zarządzania, rozważaniom badawczym zostaną poddane audyty planowe, przeprowadzane w wybranym przedsiębiorstwie, jako zalecenie normy ISO 9001:2000. Do ich analizy wykorzystana zostanie metoda FMEA – analiza przyczyn i skutków wad. Celem pracy jest znalezienie potwierdzenia bądź negacji, następujących hipotez badawczych: 1) ”Wraz z ciągłością wdrożenia systemu jakości w przedsiębiorstwie, jakościowa kondycja firmy ulega zdecydowanej poprawie”. 2) „Metoda FMEA jest narzędziem, które może być wykorzystywane do analizy audytów jakości w przedsiębiorstwach”. 3) „Wraz z ciągłością stosowania systemu jakości według ISO 9001:2000, zmienia się liczba działań korygujących oraz wartość liczby P(według metody FMEA) w porównywalnych, badanych procesach”. Wszystkie 3 hipotezy zostały w pracy potwierdzone. Przeprowadzona analiza pozwoliła stwierdzić, iż przedsiębiorstwo SGL CARBON S.A. sukcesywnie stosuje zasady systemu zarządzania jakością, co umożliwiło mu osiągnięcie stabilnej kondycji jakościowej. System ISO 9001:2000 stanowi dla badanej organizacji efektywne narzędzie, mające na celu funkcjonowanie według kanonu zasad zarządzania jakością.

Opis

Słowa kluczowe

jakość, zarządzanie jakością, ISO 9001, normy ISO 9001:2000, audyt jakościowy, TQM

Cytowanie