System zarządzania jakością ISO 9001:2000 na przykładzie analizy audytów jakości w przedsiębiorstwie SGL Carbon S.A. Nowy Sącz
Abstrakt
Niniejsza praca jest próbą przedstawienia zagadnień zarządzania jakością, ze szczególnym uwzględnieniem systemu zarządzania jakością, jakim jest niewątpliwie ISO 9001:2000. Aby przybliżyć zasady, jakie są charakterystyczne dla kompleksowego zarządzania jakością, należy przytoczyć genezę jakości, co też zostanie tutaj uczynione. Spora część pracy poświęcona zostanie również filozofii TQM, a także zasadom oraz wymaganiom ISO 9001:2000. W celu dogłębnego prześledzenia struktur zarządzania, rozważaniom badawczym zostaną poddane audyty planowe, przeprowadzane w wybranym przedsiębiorstwie, jako zalecenie normy ISO 9001:2000. Do ich analizy wykorzystana zostanie metoda FMEA – analiza przyczyn i skutków wad. Celem pracy jest znalezienie potwierdzenia bądź negacji, następujących hipotez badawczych:
1) ”Wraz z ciągłością wdrożenia systemu jakości w przedsiębiorstwie, jakościowa kondycja firmy ulega zdecydowanej poprawie”.
2) „Metoda FMEA jest narzędziem, które może być wykorzystywane do analizy audytów jakości w przedsiębiorstwach”.
3) „Wraz z ciągłością stosowania systemu jakości według ISO 9001:2000, zmienia się liczba działań korygujących oraz wartość liczby P(według metody FMEA) w porównywalnych, badanych procesach”. Wszystkie 3 hipotezy zostały w pracy potwierdzone. Przeprowadzona analiza pozwoliła stwierdzić, iż przedsiębiorstwo SGL CARBON S.A. sukcesywnie stosuje zasady systemu zarządzania jakością, co umożliwiło mu osiągnięcie stabilnej kondycji jakościowej. System ISO 9001:2000 stanowi dla badanej organizacji efektywne narzędzie, mające na celu funkcjonowanie według kanonu zasad zarządzania jakością.
Opis
Słowa kluczowe
jakość, zarządzanie jakością, ISO 9001, normy ISO 9001:2000, audyt jakościowy, TQM