Abstract:
Głównym celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie istoty i znaczenia rozwoju kapitału ludzkiego jako narzędzia wspomagającego podnoszenie konkurencyjności firmy Xerox Polska na rynku.
Jednym z celów roboczych pracy jest przedstawienie metod i technik szkoleń wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstwa.
Problematyka omawiana w pracy wymagała postawienia następującej, głównej hipotezy badawczej: Xerox prowadzi zintensyfikowane działania w zakresie szkolenia swoich pracowników. Ponadto postawiono następującą hipotezę roboczą: szkolenia odpowiadają wymaganiom stawianym przez rynek i są podstawą procesu konkurowania firmy Xerox na rynku.
Udowodnienie wyżej przedstawionej tezy wymagało zastosowania następujących metod badawczych: analizy (analiza materiałów wewnętrznych z Xerox Polska, analiza dokumentacji wykorzystywanej w procesie szkolenia pracowników, analiza wskaźnikowa), dedukcji i obserwacji. W części empirycznej pracy posłużono się metodą ankietową w celu zbierania informacji w trybie bezpośrednim.
Praca składa się z czterech rozdziałów.
Konkurencyjność firmy i jej miejsce we współczesnej gospodarce opisano w pierwszym z rozdziałów. W tym celu wyjaśniono istotę i pojęcie konkurencyjności oraz opisano instrumenty osiągania przewag konkurencyjnych i typy konkurencji. Poza tym wyjaśniono znaczenie zasobów ludzkich firmy jako podstawowego czynnika podniesienia konkurencyjności.
W drugim rozdziale scharakteryzowano rozwój pracowników w kontekście rozwoju firmy. Omówiono tam proces rozwoju pracowników, czyli etapy cyklu systematycznego szkolenia, a także rodzaje, metody i techniki szkolenia. Skupiono się również na ocenie efektów wpływu szkoleń na podniesienie konkurencyjności organizacji. Opisano również miejsce szkoleń pracowniczych w rozwoju kapitału ludzkiego.
W trzecim rozdziale przedstawiono metodyczne zagadnienia pracy, tj.: określono cel i zakres badań, opisano proces organizacji badań i scharakteryzowano ich miejsce.
W empirycznym rozdziale czwartym, podjęto w oparciu o własne badania próbę przeanalizowania problematyki związanej z rozwojem kapitału ludzkiego a konkurencyjnością firmy Xerox na rynku.
Wyniki badań ujęto w sposób syntetyczny w podsumowaniu niniejszej pracy.
Praca powstała na bazie bogatej literatury przedmiotu, jak również wielu czasopism branżowych tj. „Manager”, „Marketing i Rynek”, czy „Businessman Magazine”. Najnowsze informacje dotyczące Xerox Polska i szkoleń w tej firmie pozyskano dzięki materiałom wewnętrznym oraz z sieci Internet. Reasumując niniejszą pracę należy stwierdzić, że uczenie się organizacji stanowi pojęcie nadrzędne, mogące objąć strategiczny rozwój zasobów ludzkich.