Abstract:
Celem pracy jest systematyka pojęć z zakresu marketingu instytucji non-profit
oraz na tej podstawie analiza strategii marketingowej w muzeum.
Praca składa się z trzech rozdziałów. Rozdział pierwszy opisuje marketing
instytucji non-profit, definiując to pojęcie, opisując jego rodzaje, funkcje i specyfikę
(zasady oraz cele). Rozdział drugi pracy charakteryzuje działalność Muzeum
Okręgowego w Nowym Sączu, zarówno tę o charakterze kulturalnym, jak
i edukacyjnym, omawia historię muzeum, jego zasoby i oddziały oraz prezentuje
przeprowadzoną analizę SWOT. Ostatni rozdział opisuje działania marketingowe
w muzeum (z polityką cenową, polityką usługi, charakterystyką zasobów ludzkich itp.)
oraz kierunki rozwoju w muzeum.
Informacje wykorzystane w niniejszej pracy pochodzą ze źródeł wtórnych tj.
publikacji naukowych, artykułów i stron internetowych poświęconych omawianej
tematyce oraz z broszur Muzeum Okręgowe. Muzeum funkcjonując w świecie konkurencji, gdzie wielość podmiotów i instytucji
korzysta ze zróżnicowanych kanałów przekazu treści kulturowych, wypracowało własną
strategię funkcjonowania i pozyskiwania odbiorcy poprzez ofertę, zbliżoną do tej, której
ten odbiorca oczekuje. Wyniki przeanalizowanych szans i zagrożeń wskazują, iż
otoczenie z pewnością stwarza więcej szans rozwoju. Instytucja posiada sprecyzowaną
i dobrze zorganizowaną kompozycję marketingową.
Jest jeszcze wiele wyzwań, przed którymi stoi Muzeum Okręgowe w Nowym
Sączu. Zadania te wymagają dużego nakładu pracy. Uatrakcyjnienie muzeum dla klientów
wpłynie pozytywnie na rozpoznawalność marki.