System ocen pracowniczych i jego znaczenie w wynagradzaniu pracowników
Abstrakt
Celem pracy jest przedstawienie systemu ocen pracowniczych i jego znaczenia w wynagradzaniu pracowników.
Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym przedstawione jest ocenianie pracowników jako istotny element zarządzania zasobami ludzkimi. W rozdziale tym zawarte są trzy wymiary zarządzania: funkcjonalny, instrumentalny i instytucjonalny. Oprócz powyższego przedstawiona jest definicja, cele i istota oceny pracowniczej, uwarunkowania wdrażania systemu okresowych ocen pracowniczych. Rozdział pierwszy zawiera również zagadnienia kryteriów ocen i doboru technik oceniania oraz wykorzystanie wyników ocen pracowniczych w wynagradzaniu.
Rozdział drugi dotyczy wynagradzania pracowników. Zawiera definicje i zasady tworzenia systemów wynagradzania, charakterystykę systemów oraz opis obligatoryjnych i fakultatywnych składników systemów wynagradzania. W rozdziale drugim poruszone jest także zagadnienia wartościowania pracy jako metody oceny stopnia trudności pracy oraz zagadnienie oceny pracowniczej w aspekcie wartościowanie stanowisk pracy.
W rozdziale trzecim opisana jest metodologia badań, a więc cel i hipoteza badawcza, metody, techniki i narzędzia badawcza oraz wybór terenu badań i dobór próby.
Rozdział czwarty przedstawia wyniki badań własnych. Prawidłowo opracowany i wdrożony system pozwala firmie zdobyć przewagę konkurencyjną na rynku. Pozwala jednocześnie jednostkom ocenianym na weryfikację swoich kompetencji, umiejętności i zaangażowania w tworzenie właściwej kultury firmy. Oceny okresowe pracowników w praktyce biznesowej stają się narzędziem nie tylko kontrolnym wobec pracownika, ale również pozwalają określić wymagania stawiane przez organizację co do przyszłości.
Opis
Słowa kluczowe
wynagrodzenia, system ocen pracowniczych, ocena pracownika, zarządzanie zasobami ludzkimi