dc.description.abstract |
Celem pracy jest przedstawienie systemu ocen pracowniczych i jego znaczenia w wynagradzaniu pracowników.
Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym przedstawione jest ocenianie pracowników jako istotny element zarządzania zasobami ludzkimi. W rozdziale tym zawarte są trzy wymiary zarządzania: funkcjonalny, instrumentalny i instytucjonalny. Oprócz powyższego przedstawiona jest definicja, cele i istota oceny pracowniczej, uwarunkowania wdrażania systemu okresowych ocen pracowniczych. Rozdział pierwszy zawiera również zagadnienia kryteriów ocen i doboru technik oceniania oraz wykorzystanie wyników ocen pracowniczych w wynagradzaniu.
Rozdział drugi dotyczy wynagradzania pracowników. Zawiera definicje i zasady tworzenia systemów wynagradzania, charakterystykę systemów oraz opis obligatoryjnych i fakultatywnych składników systemów wynagradzania. W rozdziale drugim poruszone jest także zagadnienia wartościowania pracy jako metody oceny stopnia trudności pracy oraz zagadnienie oceny pracowniczej w aspekcie wartościowanie stanowisk pracy.
W rozdziale trzecim opisana jest metodologia badań, a więc cel i hipoteza badawcza, metody, techniki i narzędzia badawcza oraz wybór terenu badań i dobór próby.
Rozdział czwarty przedstawia wyniki badań własnych. Prawidłowo opracowany i wdrożony system pozwala firmie zdobyć przewagę konkurencyjną na rynku. Pozwala jednocześnie jednostkom ocenianym na weryfikację swoich kompetencji, umiejętności i zaangażowania w tworzenie właściwej kultury firmy. Oceny okresowe pracowników w praktyce biznesowej stają się narzędziem nie tylko kontrolnym wobec pracownika, ale również pozwalają określić wymagania stawiane przez organizację co do przyszłości. |
pl |