Psychologiczne uwarunkowania zarządzania niepubliczną placówką zdrowia przez menedżera

Brak miniatury

Data

2008

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Celem tej pracy jest pokazanie możliwości wykorzystania różnych aspektów wiedzy psychologicznej we współczesnym zarządzaniu niepubliczną placówka medyczną, a w szczególności zarządzaniu jej personelem. W pierwszym rozdziale przedstawiono współczesne problemy zarządzania zespołem pracowniczym, analizując problematykę planowania, rekrutacji i derekrutacji personelu, oraz motywacyjne oddziaływanie menedżera na zespół pracowniczy w tak specyficznym środowisku jak placówka służby zdrowia. Rozdział drugi koncentruje się na osobie menedżera, jego funkcjach zawodowych, umiejętnościach praktycznych i intelektualnych, jego kompetencjach, jak również cechach osobowości, uwarunkowaniach temperamentalnych i emocjonalnych. W rozdziale trzecim skoncentrowano się na zarządzaniu niepubliczną placówką zdrowia w sytuacjach trudnych, szczególnie tych uruchamiających procesy podejmowania decyzji. Oraz na umiejętnościach interpersonalnych menedżera i jego relacjach z personelem. Rozdział czwarty jest rozdziałem badawczym, interpretującym wyniki badań ankietowych, mających na celu ustalić w jaki sposób pracownicy i menedżerowie oceniają umiejętności komunikacyjne i decyzyjne menedżerów tych placówek, jak również jak obie grupy postrzegają jakość relacji menedżerów z pracownikami i pracowników z pacjentami. Placówki niepubliczne (NZOZ - y) funkcjonują lepiej niż te, które funkcjonowały wcześniej. To właśnie takie zakłady potrafią racjonalnie gospodarować ograniczonymi nakładami finansowymi, których w ochronie zdrowia wciąż jest za mało. Muszą jednak być zarządzane zgodnie z zasadami ekonomii. Muszą również mieć poczucie stabilności przepisów prawa, stabilności finansowej. Dlatego tak bardzo wymagany jest dalszy program reform w ochronie zdrowia.

Opis

Słowa kluczowe

zarządzanie zasobami ludzkimi, człowiek w organizacji, styl zarządzania, przywództwo, style kierowania, menedżer, niepubliczne placówki zdrowia, umiejętności interpersonalne

Cytowanie