Abstract:
Głównym celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie techniki zarządzania przez cele oraz jej
kontekst motywacyjny. Zatem, zamierzeniem tejże pracy jest ocena funkcji motywacyjnej
oraz skuteczność oddziaływania techniki zarządzania przez cele na pracowników kadry
kierowniczej. Obszar badań zwężono do pracowników na stanowiskach menedżerskich,
gdyż właśnie na nich oddziałują inne czynniki motywacyjne poza czysto finansowymi, które
powszechnie uznawane są za bardziej skuteczne dla pracowników na stanowiskach
robotniczych. Niniejsza praca jest wynikiem obserwacji oraz analizy działalności przedsiębiorstwa o nazwie
Rafineria Nafty Jedlicze S.A. Przedstawia ona podstawowe zagadnienia dotyczące motywacji
pracowników, podstawowych teorii, metod oraz technik z tematyki przedmiotu, a także
analizę funkcjonowania systemu zarządzania przez cele na konkretnym przykładzie.
Praca składa się z pięciu rozdziałów.
W rozdziale pierwszym przedstawione zostały podstawowe kwestie terminologiczne oraz
teoretyczne związane z motywacją pracowników. Opisano różnorodne poglądy odnośnie
pojęcia, a także przesłanek tematyki motywacji oraz główne nurty rozwoju zarządzania
zasobami ludzkimi.
Rozdział drugi poświęcony został wybranym technikom motywacyjnym, które stosuje się w
praktyce. Opisano główne ich założenia, przebieg funkcjonowania, a także zalety i wady
każdej z nich. W rozdziale trzecim skupiono się za technice zarządzania przez cele oraz dokładnym
omówieniu jej genezy, założeń, głównych idei. Zaprezentowano rodzaje celów, jakie mogą
występować w przedsiębiorstwach, a także warunki, które muszą być spełnione, aby
wdrożenie systemu zarządzania przez cele było efektywne. Zakończeniem części teoretycznej niniejszej pracy jest omówienie kwestii korzyści oraz
zagrożeń wynikających ze stosowania tej właśnie techniki motywacyjnej.
W rozdziale czwartym scharakteryzowano profil działalności badanej organizacji – Rafinerii
Nafty Jedlicze S.A. Przedstawiono takie kwestie, jak: krótka historia przedsiębiorstwa,
struktura organizacyjna, polityka jakościowa, działania promocyjne. Szczególną uwagę
poświęcono zmianom w strukturze zatrudnienia w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Rozdział piąty skupia się na analizie motywacyjnej funkcji kompleksowego systemu
zarządzania przez cele stosowanego w badanym przedsiębiorstwie oraz skuteczności jej
oddziaływania na pracowników kadry kierowniczej. Przedstawione w tym rozdziale
spostrzeżenia zostały oparte o badania ankietowe przeprowadzone w Rafinerii Nafty Jedlicze
S.A., które dotyczyły oceny systemu zarządzania przez cele w opinii kadry kierowniczej oraz
jego skuteczność motywacyjną oraz wgląd w udostępnione dokumenty firmy. W badaniu
poruszono kwestie znajomości procedur systemu zarządzania przez cele, relacji społecznych,
subiektywną ocenę tego systemu, a także efektywność pozapłacowych środków motywacji.