Abstract:
Tylko ogromne przedsiębiorstwa wykorzystujące efekt skali i działające na globalnym rynku mogą z większym prawdopodobieństwem sukcesu ustabilizować politykę zarządzania nadając większe znaczenie sprzedaży aniżeli kosztom, gdyż ich ugruntowana pozycja zawsze zapewni pożądany efekt biorąc pod uwagę duży udział w rynku i proceduralnie sformalizowaną kontrolę kosztową, natomiast małe przedsiębiorstwa działające na rynku lokalnym i poddawane ciągłym wahaniom koniunkturalnym w zależności od sezonowości, dużym współczynnikiem kosztów zmiennych oraz słabo ugruntowanej polityce prawnej kraju muszą w pierwszym rzędzie zbudować schemat zarządzania kosztowego i w oparciu o ten „kręgosłup" tworzyć dopiero politykę sprzedażową. Zrozumiałe w tym momencie staje się dążenie kierownictw przedsiębiorstw do poszukiwania i stosowania narzędzi umożliwiających im podejmowanie decyzji ograniczających ryzyko gospodarcze, ułatwia to bowiem osiągnięcie złożonych celów: maksymalizacji zysku, kontynuacji działalności i rozwoju podmiotu gospodarczego. Zważywszy, iż w zasadzie nie ma narzędzia odpowiadającego równocześnie wszystkim wymaganiom zarządzania, celowe wydaje się przedstawienie rachunku kosztów, jak również określenia granic przydatności i opłacalności jego stosowania. W rozdziale pierwszym został przedstawiony teoretyczny aspekt pojęcia kosztów i rachunku zysków i strat. Wyjaśniono istotę prowadzenia i ewidencjonowania kosztów w przedsiębiorstwie oraz zależności pomiędzy kosztami a wydatkami, a stratami w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa na rynku. Rozdział drugi poświęcony został rynkowi wód mineralnych i działalności przedsiębiorstwa „Galicjanka" Spółki z o.o. na rynku wód mineralnych w Polsce. W rozdziale trzecim przedstawiono genezę powstania omawianego przedsiębiorstwa „Galicjanki" Spółki z o.o., jej schemat organizacyjny oraz sposób i rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej. Rozdział czwarty przedstawia zasady ewidencjonowania kosztów i prowadzenia ksiąg rachunkowych, opis majątku i źródła jego finansowania, a ponadto analizę wyników finansowych spółki, ocenę płynności finansowej i rentowności sprzedaży. W rozdziale ostatnim dokonana została prezentacja kształtowania się kosztów w poszczególnych latach 2001-2007, analiza kosztów jednostkowych produkcji, dokonano podziału na koszty stałe i zmienne oraz przedstawiono wpływ struktury kosztów na kształtowanie się progu rentowności.