Budowanie wizerunku pracodawcy z wykorzystaniem organizacji studenckich (na przykładzie organizacji AIESEC)
Ładowanie...
Data
2011-04-16 19:55:30
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Abstrakt
Celem pracy jest przybliżenie szczególnego obszaru marketingu personalnego, jakim jest employer
branding czyli budowanie wizerunku pracodawcy. Aby w pełni scharakteryzować
powyższe pojęcia, praca ta ma za zadanie praktyczne zilustrowanie niektórych
z narzędzi używanych w budowaniu marki pracodawcy oraz przytoczenie przykładów
dobrych praktyk z tego obszaru. Opisywane działania odbywają się w dwóch
kierunkach – na zewnątrz i do wewnątrz organizacji. W przedstawionej pracy autor
pragnie skoncentrować się na elementach zewnętrznego budowania wizerunku
pracodawcy, w szczególnym przypadku rynku pracy studentów i absolwentów. Jako
problem badawczy podjęty zostanie temat współpracy firm z organizacją studencką,
która może mieć wymierny wpływ na budowanie przez nich trwałego wizerunku
pracodawcy.
W kolejnych czterech rozdziałach czytelnik znajdzie wyjaśnienie, co to jest
marketing personalny, wizerunek pracodawcy i employer branding. Intencją autora
jest ukazanie, że sprawa wizerunku pracodawcy jest pojęciem interdyscyplinarnym,
angażującym działy Zarządzania Zasobami Ludzkimi, Public Relations i Marketingu.
Rozdziały 3 i 4 dotyczą narzędzi używanych w employer brandingu, zarówno
w Polsce jak i na świecie oraz sposoby na ewaluację obranej strategii budowania
wizerunku pracodawcy. Na przykładzie największej na świecie organizacji
studenckiej AIESEC, przedstawione zostanie, jaką rolę mogą mieć organizacje
studenckie w budowaniu wizerunku pracodawcy oraz w jaki sposób pracodawcy
wykorzystują je do zbudowania marki najlepszego pracodawcy.
Badania, które zostały zrelacjonowane w poniższym opracowaniu, przeprowadzone
zostały w bardzo dużej grupie respondentów ze środowiska akademickiego. Swoim
zasięgiem obejmują główne ośrodki akademickie i bardzo dużą liczbę uczelni
wyższych, zarówno państwowych jak i prywatnych. Grupa docelowa, to studenci
nauk ekonomicznych i pokrewnych, chcący swoją przyszłość związać z szeroko
pojętym zarządzaniem, stając się menedżerami w swoich obszarach specjalizacji.
W celu jak najbardziej obszernego przybliżenia zagadnienia budowania wizerunku
i marki pracodawcy autor opiera swoje rozważania na analizie literatury z dziedziny
Zarządzania Zasobami Ludzkimi, dotyczącej zagadnień marketingu personalnego
i employer branding, uzupełnionej publikacjami i opracowaniami tematu
pochodzącymi od ekspertów w tej dziedzinie. Dodatkowym elementem, aby punkt
widzenia teoretyków uzupełnić obrazem praktycznym, są studia przypadków
i dobrych praktyk z obszaru employer brandingu z całego świata. Ilustracją
praktyczną zagadnień ukazanych w tej pracy są badania empiryczne – rankingi
pracodawców przeprowadzane wśród studentów i absolwentów, które pozwalają na
poznanie oczekiwań rynku i ewaluację przeprowadzonych działań.
Dopełnieniem całości są własne doświadczenia autora z pracy w obszarze
budowania wizerunku pracodawcy i komunikacji wewnętrznej w zagranicznej
korporacji, działającej na rynku FMCG.
Opis
Słowa kluczowe
marketing personalny, employer branding, zarządzanie zasobami ludzkimi, organizacja studencka, wizerunek pracodawcy