Abstract:
Celem niniejszej pracy jest ocena restrukturyzacji przedsiębiorstwa na przykładzie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Rozdział pierwszy poświęcony jest zagadnieniom zmian jakie zachodziły w przedsiębiorstwach w dobie radykalnych przemian systemowych, jak również cele, rodzaje i zakres restrukturyzacji. W rozdziale drugim omówiono szczegółowo typowe przedsięwzięcia restrukturyzacyjne, a mianowicie: spin – off jako wydzielanie komórek organizacyjnych, reengineering jako projektowanie procesów organizacyjnych, outsourcing jako koncepcja kooperacji zewnętrznej oraz lean management i TQM jako doskonalenie systemu zarządzania, systemu produkcji i zapewniania jakości. Rozdział trzeci to charakterystyka analizowanego przedsiębiorstwa, jego miejsce w strukturach PKP S.A. oraz cele i zakres restrukturyzacji. Czwarta część pracy jest poświęcona ocenie podjętych działań restrukturyzacyjnych w Spółce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Oceny dokonano w oparciu o ogólne cele i zadania stawiane przed organizacją oraz funkcje, które powinna realizować. Do niniejszej pracy została wykorzystana literatura zawierająca źródła, skąd była czerpana wiedza dotycząca tematu restrukturyzacji oraz materiały i dane liczbowe udostępnione przez analizowane przedsiębiorstwo. Całość pracy dopełnia wstęp, zakończenie a także spis literatury, tabel, wykresów i rysunków.