W ostatnim czasie problem kryzysu stał się problemem globalnym, który dotknął
także polską gospodarkę, a w tym pracowników i menedżerów. W pracy zajęto się
zagadnieniem wpływu kryzysu ekonomicznego na stres kadry zarządzającej organizacją
oraz jakie reakcje i zachowania kadry zarządzającej organizacją wywołuje kryzys
ekonomiczny. Badania przeprowadzono na terenie Nowego Sącza w następujących
firmach: NEWAG S.A, SHELL oraz FAKRO w dniach 24 - 26 listopada 2010 r. W
ogólnym ujęciu ankieta została wypełniona przez 50 osób. Respondenci zostali podzieleni
na pracowników i kierowników, którzy odpowiadali na pytania zawarte w
kwestionariuszu ankiety.
Przeprowadzone badania wykazały, iż we wszystkich badanych firmach kryzys
ekonomiczny miał ewidentny wpływ na pracę i odczucia pracowników, a także na
zachowanie kadry zarządzającej.
Pracownicy odczuli zwiększone naciski ze strony właścicieli na wykonywanie
większej ilości obowiązków, czuli lęk przed utratą pracy, w czasie kryzysu zachowanie
kadry zarządzającej stawało się agresywne, kadra zarządzająca podejmowała decyzję o
zmniejszeniu zatrudnienia, co zwiększyło obawę pracowników o swoje stanowisko pracy.
W badanych organizacjach występował brak właściwego przepływu informacji od kadry
zarządzającej do pracowników. Zachowanie kadry zarządzającej miało wpływ na pracę i
efektywność pracowników.
Kadra zarządzająca odczuwała również w tym czasie lęk o firmę, zniechęcenie do
pracy, wypalenie zawodowe - na skutek większej ilości pracy, jej zachowanie stawało się
agresywne, podejmowała decyzję o zmniejszeniu zatrudnienia. W wyniku zwiększonej ilości
pracy odczuwała znużenie przed każdym następnym tygodniem pracy. Kryzys ekonomiczny
wpłynął na zmniejszenie motywacji do pracy, ale równocześnie wymuszał na nich większy
wzrost mobilizacji i zwiększone zaangażowanie w wykonywanie swojej pracy. W tym czasie
kadra zarządzająca podejmowała działania, mające na celu wzrost konkurencyjności, co
sprawiało, iż nacisk na pracowników był dużo większy, niż w czasie przed kryzysem.
The global crisis has caused a huge problem for many countries, which became a
global issue. Polish economy has also been affected by the bad global situation. In my work I
have addressed the issue of the economic crisis and its impact on the organization’s
management behavior caused by this difficult economic situation. Between November 24th
and 26th 2010 I have conducted an analysis of the following companies: NEWAG, SHELL
and FAKRO, in Nowy Sacz. In total, fifty people took part in the survey. The survey was
divided between into two groups: employees and managers, who responded to the
questionnaire. The main ideas of this paper are such issues as: economic crisis in Poland and
its negative effect on management’s behavior, which was caused by increased pressure from
employers to accomplish greater amount of tasks by the employees. Also as a result of this
crisis the managers of these companies have increased the involvement in carried out work,
the subordinates experienced more tension on their work, which resulted in lack of proper
communication in these companies.
In the times of crisis, the whole organization fears of the future brought by the weak
economy. The managers try to cope with slow down within the organization. Workers feel
pressure from their employers to carry out work more effectively, which brings out the fear of
losing their jobs, as managers try to cut down all possible costs. As a result the researched
companies had lack of the flow of the information in the companies from the managers to the
employees. The behavior of the managers had an impact on the work of their subordinates and
its effectiveness.
Managers also sensed the concern about the companies and their future.
Discouragement to perform their job, motivation reaching the lowest points and the anxiety
felt to keep the company running in the times of crisis, resulted in decision to decrease the
employment. However, as an effect brought by this decision the inspiration to work
decreased from week to week. In consequence, the economic crisis resulted in decreased
motivation to work at the same time the pressure to perform job more effectively increased.