Abstract:
Celem pracy jest charakterystyka oraz próba analizy kooperacji na przykładzie krajowego przedsiębiorstwa i zagranicznego kooperanta. Analizie poddano obszar kooperacji, wkład poszczególnych partnerów we współpracę, a także potencjalne korzyści i zagrożenia płynące z tej formy kooperacji. Przedstawienie istotnego znaczenia kooperacji dla polskich firm small business’u, z przedsiębiorstwami zagranicznymi, których atuty nie są na tyle silne, aby umożliwiły osiągnięcie samodzielnego sukcesu. Zakres podmiotowy pracy ograniczony do szwajcarskiego przedsiębiorstwa „Bartholet Metalbau AG Schweiz“ - lider pod względem wprowadzania nowoczesnych technologii High-Tech oraz polskiej firmy Karpaty-Małopolska, która dynamicznie wdraża innowacyjne rozwiązania na rynku regionalnym, oraz w Europie środkowowschodniej. Praca została podzielona na część teoretyczną i empiryczną. W dwóch pierwszych rozdziałach opracowania przedstawiono kompendium wiedzy na temat rozwoju prywatnej przedsiębiorczości w skali całej Polski, który jest zdominowany przez sektor małych i średnich przedsiębiorstw. W kolejnych rozdziałach skoncentrowano się na charakterystyce sektora infrastruktury technicznej ośrodków narciarskich i turystycznych oraz procesie podnoszenia konkurencyjności i innowacyjności firm. Przedstawiono typologię i rodzaje powiązań kooperacyjnych. Rozdział I: Część pierwsza pracy - teoretyczna - przybliża pojęcie MSP w różnych ujęciach. Następnie ukazana jest pozycja sektora małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarkach wybranych krajów. Rozdział II: Przedstawiono różnorodność, wielość kierunków i rodzajów wytwarzania zaawansowanej technologii sąsiadującą z linią rozwoju małych przedsiębiorstw sektora kolei linowych i wyciągów narciarskich. Dynamiczny rozwój sektora w Polsce i tendencje na rynkach zagranicznych. Rozdział III: Dokonano opracowania tematu firmy innowacyjnej podjętego w kontekście potrzeby poznania ich charakterystyki i strategii działania oraz metod uzyskiwania zdolności konkurencyjnej na rynku własnym i zagranicznym dla przedstawienia pozytywnych wzorców postępowania dla polskich małych i średnich przedsiębiorstw. Rozdział IV: Zawiera przesłanki występowania kooperacji między przedsiębiorstwami, opartej na wzajemnym zaufaniu i partnerstwie, podobnych wartościach, wspólnej wizji rozwoju, Wartość biznesowa budowana na relacjach często osobistych, zwłaszcza wtedy gdy partnerzy wywodzą się z różnych kultur i mówią różnymi językami. Scharakteryzowano potencjał analizowanej firmy Karpaty-Małopolska, podstawowy obszar działalności, pozycję zajmowaną w sektorze infrastruktury narciarskiej oraz najpoważniejsze problemy i szanse tego sektora pod kątem relacji z innowacyjną firmą BMF AG.