dc.description.abstract |
Reklama, będąca formą komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem
konsumenckim, wykorzystuje mechanizmy oparte na wiedzy z zakresu marketingu,
psychologii i socjologii. Obszar badań autorskich w niniejszej pracy obejmuje rozpoznanie
wpływu technik stosowanych w reklamie prasowej kosmetyków na postawy
konsumenckie. Na drodze badań ankietowych, przeprowadzonych drogą internetową
wśród studentek WSB – NLU, wykazano, że odwoływanie się do emocji poprzez
stosowanie środków językowych, odpowiedniej kolorystyki i obrazu jest skutecznym
narzędziem reklamotwórców, czego badane były w dużej mierze nieświadome. Wyniki
badań wykazały, że reklamy wykorzystujące stereotyp kobiety – obiektu seksualnego
odbierane są jako bardziej atrakcyjne i wiarygodniejsze od innych. Kres manipulacji,
zwłaszcza wykorzystującej oparty na stereotypie płciowym wizerunek kobiety, może
położyć wykształcenie konsumenta selektywnego. Jako krytyczny i świadomy swych
wymagań uczestnik rynku będzie on zaspokajał swoje rzeczywiste, a nie wyindukowane
przez wytwórców, potrzeby. |
pl |