Abstract:
Gwałtowny rozwój produktów i usług zmusza do ciągłego poszukiwania
czegoś, co mogłyby dać znaczną przewagę nad innymi graczami rynku. Określenie jakości w turystyce wymaga przeprowadzenia dogłębnej analizy
szerokiego zakresu powiązanych ze sobą elementów. Stopień odczuwanej satysfakcji
zależny jest z jednej strony od właściwości, cech nabywanego produktu / usługi,
z drugiej zaś od oczekiwań odbiorców usługi. Należy dążyć do tego, aby różnica
między usługą oczekiwaną przez klienta a otrzymaną, była jak najmniejsza.
Proces badania jakości powinien uwzględniać poznanie potrzeb, wymagań,
postaw oraz opinii klientów. Można zatem mówić zarówno o cechach produktu
tworzonego przez usługodawcę jak i wyznacznikach jakości, które postrzega
odbiorca usługi.
Specyfika usług turystycznych wymaga szczególnego podejścia ze względu
na szczególny charakter i cechy procesu usługowego. Cechy produktu mogą być
kształtowane przed, w trakcie i po procesie świadczenia usługi, co pozwala na
odpowiednie zarządzanie tym procesem. Wyznaczniki jakości powodują ocenę tego
produktu przez odbiorcę usługi w trakcie procesu świadczenia, lub po jego
zakończeniu.
Ze względu na rozległość problematyki jakości produktów turystycznych,
praca nie wyczerpuje w pełni tego tematu, a jedynie naświetla istotne aspekty.