Poziom stresu a strategie radzenia sobie ze stresem osób z uszkodzonym słuchem, w wieku 16-19 lat

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Grygielski, Michał
dc.contributor.author Czyż, Anna
dc.date.accessioned 2019-11-18T08:30:23Z
dc.date.available 2019-11-18T08:30:23Z
dc.date.issued 2019-11-18
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/10541
dc.description.abstract Niniejsza rozprawa koncentruje się wokół tematyki stresu, a celem podjętych badań było określenie poziomu stresu, strategii radzenia sobie w sytuacjach trudnych młodych osób z niepełnosprawnością słuchową oraz zbadania zwiąków pomiedzy poziomem stresu a stosowaniem strategii przezwycieżania sytuacji trudnych. Prezentowane w dysertacji badania przeprowadzono na próbie 92 uczniów szkół specjalnych w wieku 16-19 lat, 43 kobiet i 49 mężczyzn. Do celów diagnostycznych wykorzystano standaryzowane i normalizowane testy psychologicze: Mini - COPE - Inwentarz do badania strategii radzenia sobie ze stresem oraz Percepcyjną Skalę Stresu. W analizie wyników wykorzystano testy parametryczne t - studenta oraz nieparametryczne – test H- ANOVA Kruskala – Wallisa oraz test U-Manna Whitneya. Do określenia korelacji posłużono się nieparamertycznym testem r- Spearmana. Analiza badań wskazuje na przeciętny poziom stresu i brak związku pomiędzy poziomem stresu a zmiennymi wiek, płeć, poziom niedosłuchu, sposób protezowania. Najczęściej stosowaną strategią w radzeniu sobie w sytuacjach trudnych jest akceptacja, najrzadziej stosowaną jest zażywanie substancji psychoaktywnych. Biorąc pod uwagę czynniki (zgrupowane strategie), najczęściej stosowanym jest Akceptacja, najrzadziej Bezradność. Istnieją związki istotne statystycznie pomiędzy niektórymi zmiennymi uwzględnianymi w badaniach a stosowaniem danej strategii czy czynnika w walce ze stresem. Analiza korelacji wykazała słaby, dodatni związek pomiędzy poziomem stresu a intensywnością stosowania strategii: Poszukiwanie Wsparcia Emocjonalnego, Zaprzeczanie, Wyładowywanie, Obwinianie siebie oraz czynnikiem Zachowania Unikowe w próbie ogółem oraz istotne statystycznie związki z uwzględnieniem wyróżnionych w dysertacji zmiennych. pl
dc.description.abstract This study is focused on the issues of stress and coping with the stress of young people with profound hearing loss. The purpose of the dissertation was to determine the level of stress, the using of coping stress strategies in the sample of young people with auditory disability, also, to examine the relationship between the level of stress and the use of strategies to overcome difficult situations. The appropriate study was conducted on a sample of 92 students of special schools, aged 16 -19 years old, 43 females, 49 males. For diagnostic purposes the following research tools were used: Mini – COPE – Inventory for Measuring Coping with Stress and The Perceived Stress Scale. In the analysis of results, parametric t-student and non-parametric tests were used: Kruskal-Wallis H-ANOVA test and U-Mann Whitney's. To determine the correlation, a nonparamertical r-Spearman test was used. The analysis of the research indicates the average level of stress and the lack of relationship between the level of stress and variables age, gender, level of hearing loss, the method of prosthesis. The most commonly used strategy in coping with difficult situations is Acceptance, the Use of Psychoactive Substances is the least one. Taking into account the factors (grouped strategies), the most commonly used strategy is Acceptance, the least - Helplessness. There are statistically significant relationships between some of the variables included in the research and the application of a given strategy or factor in the coping with stress. Analysis of correlation showed a weak, positive relationship between the level of stress and strategies: Search for Emotional Support, Denying, Unloading, Blaming yourself and Avoidance factor, in the total sample, and statistically significant relationships taking into account the variables highlighted in dissertation. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights open access pl
dc.subject stres pl
dc.subject radzenie sobie ze stresem pl
dc.subject strategie walki ze stresem pl
dc.subject niedosłuch pl
dc.subject młodzież pl
dc.subject stress pl
dc.subject coping stress pl
dc.subject coping strategies pl
dc.subject deaf pl
dc.subject hearing impairment pl
dc.subject youth pl
dc.title Poziom stresu a strategie radzenia sobie ze stresem osób z uszkodzonym słuchem, w wieku 16-19 lat pl
dc.title.alternative The Level of Stress and Coping Stress Strategies of People aged 16 -19 with Hearing Impairment pl
dc.type masterThesis pl


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace dyplomowe wyróżnione - Pełne teksty - Full text [376]
    W tej kolekcji zostały zamieszczone pełne teksty prac dyplomowych studentów wyróżnionych przez Komisję Uczelnianą. Zakres chronologiczny kolekcji obejmuje prace z lat 2008 - 2014 i będzie sukcesywnie uzupełniany o nowe dokumenty.

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info