dc.contributor.author |
Majcher, Piotr |
|
dc.date.accessioned |
2019-11-18T09:35:43Z |
|
dc.date.available |
2019-11-18T09:35:43Z |
|
dc.date.issued |
2019-11-18 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11199/10547 |
|
dc.description.abstract |
Celem niniejszej pracy jest odpowiedź na pytanie, czy, a jeżeli tak, to w jaki sposób percepcja postaw prezentowanych przez rodziców studentów neofilologii koreluje z ich systemem wartości. Punktem wyjścia jest hipoteza, że percepcja postaw rodzicielskich (akceptacji, wymagania, autonomii, niekonsekwencji, ochraniania) koreluje dodatnio lub ujemnie z postrzeganiem określonych wartości ostatecznych i instrumentalnych. Została również postawiona hipoteza, ze preferencja określonych wartości ostatecznych i instrumentalnych przez studentów neofilologii modyfikowana jest przez zmienne rozwojowe i środowiskowe. Badaniom poddano grupę 120 studentów neofilologii w wieku 19 – 24 lata, w tym 56 studentów studiów I stopnia oraz 64 studentów studiów II stopnia. Jako narzędzia badawcze wykorzystano KPR-Roc – Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodziców M. Plopy oraz Skalę Wartości (SW) – polską adaptację Value Survey M. Rokeacha. Uzyskane wyniki potwierdzają hipotezę, że istnieje korelacja pomiędzy percepcją postaw rodzicielskich a ukształtowaniem się określonego systemu wartości przez studentów neofilologii. Wyniki nie potwierdzają jednak drugiej z postawionych hipotez: Brak jest dowodów, że preferencja określonych wartości przez studentów neofilologii modyfikowana jest przez zmienne rozwojowe i środowiskowe. Wyniki potwierdzają założenia teoretyczne leżące u podłoża niniejszej pracy w zakresie korelacji pomiędzy percepcją postaw rodzicielskich a systemem wartości studentów neofilologii. Uzyskane wyniki znaleźć mogą praktyczne zastosowanie w poradnictwie rodzinnym oraz na gruncie psychologii rodziny. |
pl |
dc.description.abstract |
The aim of this work is to answer the question whether, and if so, how the perception of attitudes presented by parents of students of modern philology correlates with their value system. The starting point is the hypothesis that the perception of parental attitudes correlates positively or negatively with the formation of the value system of students of modern philology. Additionally a hypothesis was put forward that the preference of terminal and instrumental values by students of modern philology is modified by developmental and environmental variables. A group of 120 students of modern philology at the age of 19-24 were subjected to research in this regard, including 56 first-degree students and 64 second-degree students. As research tools were used: the Questionnaire of the Retrospective Assessment of Parental Attitudes by M. Plopa and the Value Survey – the Polish adaptation of the Value Survey by M. Rokeach. The obtained results confirm the hypothesis that there is a correlation between the perception of parental attitudes and the formation of a particular system of values by students of modern philology. The results, however, do not confirm the second hypothesis. Obtained results can be used in family counseling and family psychology. |
pl |
dc.language.iso |
pl |
pl |
dc.rights |
open access |
pl |
dc.subject |
postawy rodzicielskie |
pl |
dc.subject |
wartości |
pl |
dc.subject |
wartości ostateczne |
pl |
dc.subject |
wartości instrumentalne |
pl |
dc.subject |
studenci neofilologii |
pl |
dc.subject |
parental attitudes |
pl |
dc.subject |
values |
pl |
dc.subject |
terminal values |
pl |
dc.subject |
instrumental values |
pl |
dc.subject |
students of modern philology |
pl |
dc.title |
Percepcja postaw rodzicielskich a system wartości studentów neofilologii |
pl |
dc.title.alternative |
The perception of parental attitudes and the value system of students of modern philology |
pl |
dc.type |
masterThesis |
pl |