Abstract:
Celem pracy jest wypracowanie elementów standardu wyceny metodą mnożnikową. Ma to znaczenie, gdyż zyskuje ona na popularności i coraz częściej jest wykorzystywana. Literatura do tej pory pomijała tę metodę, bądź w sposób powierzchowny poddawała ją analizie. Praca ma na celu ugruntowanie wiedzy na jej temat i obranie takiej ścieżki wyceny by była ona jak najbardziej wiarygodna. Pierwszy rozdział prezentuje cele i funkcje wyceny, a także szeroki wachlarz klasyfikacji poszczególnych metod wyceny. Znajdują się również komentarze sugerujące w jakich okolicznościach konkretna metoda najlepiej sprawdzi się. Wyszczególnione zostały również różnice wynikające z różnej klasyfikacji poszczególnych metod wyceny. Drugi rozdział skupia się nad metodą mnożnikową. Szczególny nacisk położony jest na to, aby osiągnąć jak najlepszy wynik wyceny. Dlatego też został dokładnie zanalizowany wskaźnik, a w tym jego cechy statystyczne, analiza fundamentalna wskaźnika, a także zostało omówione jego prawidłowe zastosowanie. Ostatni rozdział jest wdrożeniem wszystkich wcześniej opisanych zagadnień poprzez wycenę metodą mnożnikową przedsiębiorstwa.