Abstract:
Niniejsza praca została poświęcona zagadnieniu odpowiedzialności społecznej na przykładzie jednej z największych korporacji tytoniowych świata British American Tobacco. Coraz większa świadomość społeczna zmusza firmy do zwiększenia wrażliwości na otoczenie, w którym prowadzą swoją działalność biznesową. Dotyczy to w szczególności ostatniego dziesięciolecia. Wzrasta uwaga jaką przywiązuje się do wpływu biznesu na prawa człowieka i na środowisko naturalne. Firmy, które chcą odnieść sukces w dzisiejszych czasach muszą podążać drogą zrównoważonego rozwoju. Skuteczna strategia rozwoju przedsiębiorstwa musi obejmować wymiar ekonomiczny, ekologiczny i społeczny. Efektem tej strategii, w zakresie ekologiczno-społecznym, powinno być wyszukiwanie takich kierunków działań, które są społecznie odpowiedzialne, ekologicznie przychylne i jednocześnie ekonomicznie istotne dla firmy. W rozdziale 1. omówiono koncepcję, standardy oraz podejście organizacji biznesowych do zagadnienia odpowiedzialności społecznej . Sposób budowania strategii w oparciu o raporty, audyty i dialog społeczny zostały przedstawione w rozdziale 2. Rozdział 3. to ogólna charakterystyka działalności BAT zarówno w Polsce jak i w świecie oraz przedstawienie zasad prowadzenia przez nią odpowiedzialnego biznesu . W ostatnim rozdziale pracy udowodniono w jaki sposób BAT wciela w życie zasady dialogu z partnerami społecznymi tak aby przynosił on wymierne korzyści dla każdej ze stron. Praca jest próbą pokazania że nawet wielka korporacja wytwarzająca produkty szkodliwe dla zdrowia potrafi poprzez odpowiedzialną politykę i współpracę pozytywnie zmieniać rzeczywistość i skutecznie ograniczać skutki swojej działalności.