dc.description.abstract |
Przedmiotem niniejszego opracowania są teoretyczne i praktyczne problemy funkcjonowania przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce. Ukazano, że rozwój przedsiębiorstw rodzinnych wymaga poza czynnikami charakterystycznymi dla każdego typu przedsiębiorstw uwzględnienia wpływu wielu dodatkowych czynników, wynikających ze specyfiki tych podmiotów. Pojęcia „biznes rodzinny”, „firma rodzinna”, „przedsiębiorstwo rodzinne” czy angielskojęzyczny termin „family business”, są stosowane zamiennie w niniejszej pracy, która składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale I przedstawiono definicje, specyfikę, cele funkcjonowania, oraz podstawowe rodzaje firm rodzinnych. Omówiono etapy rozwoju i zarządzanie w przedsiębiorstwach rodzinnych. Szczególną uwagę zwrócono na kulturę, strukturę organizacyjną, zarządzanie zasobami ludzkimi, oraz na strategie firm rodzinnych. Rozdział II stanowi analizę uwarunkowań prawnych, społecznych i ekonomicznych dla rozwoju firm rodzinnych w polskiej gospodarce rynkowej. Omówiono najważniejsze bariery dla rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych, oraz społeczne i gospodarcze znaczenie „family business”. Rozdział III poświęcony jest na charakterystykę obiektu badań. Zawarto w nim także cele i zakres pracy, a także wybrane metody badawcze. Tematem rozdziału IV jest funkcjonowanie i specyfika przedsiębiorstwa rodzinnego B. i S. Kita w świetle badań własnych. Analizie poddano najważniejsze aspekty działania firmy. Zaprezentowano cele, kulturę organizacyjną i systemy wartości w funkcjonowaniu fermy. Uwaga skupiona została również na zagadnieniach sukcesji oraz zarządzania zasobami ludzkimi w badanym przedsiębiorstwie rodzinnym. |
pl |