Abstract:
Praca ma na celu ukazanie psychologicznego aspektu ceny w sektorze usługowym. Praca składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym wyjaśniono pojęcia przedsiębiorczości i omówiono fazy rozwoju przedsiębiorczości, charakterystyczne cechy przedsiębiorcy oraz motywy podejmowania się tejże funkcji. W rozdziale drugim opisano formy prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W rozdziale trzecim opisano psychologiczne podstawy marketingu, reklamę i jej wpływ na zakupy. Rozdział czwarty zawiera techniki sprzedaży, zarządzanie sprzedażą, procesy i funkcje, przewidywanie i planowanie sprzedaży. W rozdziale piątym przedstawiono badania własne na temat zależności między psychologiczną percepcją pieniądza a ceną produktu. Hipotezy: 1.Istnieje zależność między atrakcyjnością ceny wyrażonej w wartościach pieniężnych a stanem emocjonalnym kupującego. Cena kształtująca się w końcówkach zbliżonych do całości powoduje, iż spostrzeganie ceny niższej od zaokrąglonej. 2. Istnieje zależność między ceną a brendem, jakością zakupywanego towaru wyrażającego się w stereotypie: wysoka jakość towaru musi nieść za sobą wysoka cenę. 3. Istnieje zależność między wysokością rabatu a decyzją zakupową, ponieważ konsument skupia się na wysokości rabatu a nie na cenie produktu przez co decyzja zakupowa jest podejmowana emocjonalnie a nie warunkowo. Aby udowodnić bądź tez obalić wyżej wymienione hipotezy w kwietniu 2010 roku zostały przeprowadzone badania metodą sondażu diagnostycznego. Analiza wyników badań zweryfikowała wszystkie hipotezy pozytywnie.