Abstract:
Celem pracy jest analiza wpływu rozwijającej się globalnie sieci internetowej na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, szczególnie w zakresie działań firmy w strefie zarządzania marketingiem, szczegółowe przedstawienie jak rozwija się marketing w powiązaniu z rozwojem i wykorzystaniem Internetu. Hipoteza przyjęta w pracy to: Na dojrzałych rynkach, o dużym nasileniu konkurencji, przedsiębiorstwo może uzyskać przewagę konkurencyjna poprzez marketingową obsługę klienta za pośrednictwem Internetu w sposób bardziej efektywny niż za pomocą tradycyjnych nośników reklamy.
W pracy zaprezentowano koncepcje, że zanim firma zdecyduje na skorzystanie z Internetu w celu przeprowadzenia kampanii marketingowej, powinna zadać sobie pytanie, czy akurat w
jej przypadku możliwe jest efektywne wykorzystanie możliwości tego medium. Jakkolwiek byłyby one bowiem atrakcyjne, żadne z nich źródło korzyści dla firmy, jeśli określeni jasno odbiorcy, do których pragnie ona dotrzeć, nie nie są użytkownikami sieci. Po pierwsze
firma powinna wiec określić, czy i w jakim stopniu, grupa docelowa danej firmy korzysta z Internetu. Po drugie firma powinna także wziąć pod rozwagę to, w jakim stopniu produkt lub usługa, który chce reklamować, nadaje się do reklamowania w sieci oraz jakich korzyści z faktu zaistnienia w wirtualnym świecie może oczekiwać. Firma, przed podjęciem ostatecznej
decyzji – wykorzystać marketing internetowy czy nie - powinna się jeszcze określić, co może uzyskać dzięki zaistnieniu w Internecie – czy chce m.in. wzornic markę przez reklamę, upowszechnić sprzedaż, dotrzeć na nowe rynki i do nowych klientów. Wykazano, że główne korzyści z obecności w nowym medium to przede wszystkim: wiedza na temat sposobów wykorzystywania sieci dla celów komercyjnych, nawiązanie nowych kontaktów i współpracy, przyśpieszenie i ułatwienie komunikacji z szeroko rozumianym rynkiem (klienci, udziałowcy, dostawcy itp.), większa ilość zamówień na towary. Najczęściej jednak wskazywaną przez firmy korzyścią odniesioną z przyłączenia do Internetu, było pozytywne oddziaływanie na wizerunek własnej marki.