Abstract:
Przedmiotem pracy jest analiza elementów systemu zatrudnienia, tj. awansu, motywowania, oceny, doskonalenia zawodowego oraz warunków pracy i płacy nauczycieli w szkolnictwie na terenie gminy Grybów. Problem pracy sprowadza się do pytania: jak są realizowane elementy awansu, motywowania, oceniania, doskonalenia zawodowego, warunki pracy i płacy w gminie Grybów? W pracy wyodrębniono następujące cele: • Cel poznawczy pracy, który jest próbą ukazania istoty i aspektów zarządzania zasobami ludzkimi oraz szkolnictwa jako obszaru zarządzania zasobami ludzkimi występujących w literaturze przedmiotu. • Celem praktycznym pracy jest ustalenie jak są realizowane elementy zatrudniania, awansu, motywowania, oceniania, doskonalenia zawodowego, warunków pracy i płacy w szkolnictwie na terenie gminy Grybów oraz omówienia wybranych elementów zarządzania zasobami ludzkimi dotyczących nauczycieli zatrudnionych w szkolnictwie na terenie gminy Grybów. W kontekście tak postawionych celów podjęto w pracy próbę zweryfikowania następującej hipotezy głównej: • Zaangażowanie i dobra praca nauczycieli zależy od przejrzystego systemu zatrudnienia, ścieżki awansu, motywowania, oceny, doskonalenia zawodowego oraz dobrych warunków pracy i płacy realizowanych w szkolnictwie. W realizacji postawionych celów i weryfikacji hipotez wykorzystano badania empiryczne. Badania empiryczne przeprowadzono w oparciu o materiały i informacje wtórne z gminy Grybów. Każdy
nauczyciel rozpoczynający pracę w szkole musi realizować ścieżkę awansu. Ścieżka awansu
umożliwia poszerzenie wiedzy i zdobycie nowych umiejętności, co wpływa na lepszą pracę i
zaangażowanie nauczyciela. Skuteczne motywowanie nauczyciela prowadzi do lepszego
działania, rozwoju oraz podnoszenia własnych kompetencji zawodowych poprzez
doskonalenie zawodowe. Także obiektywna i sprawiedliwa ocena motywuje do rozwoju
zawodowego i wzrostu efektywności pracy nauczyciela. Dobre i bezpieczne warunki pracy i
płaca, która składa się z wynagrodzenia zasadniczego i dodatków motywują do lepszej pracy i
zaangażowania nauczyciela.