dc.description.abstract |
Głównym celem pracy jest przedstawienie instytucji referendum, mającej coraz większe znaczenie w praktyce polityczno-ustrojowej państw demokratycznych. Ma ona zastosowanie najczęściej wtedy, gdy podstawowe mechanizmy demokracji przedstawicielskiej zawodzą lub są nieskuteczne z konkretnych przyczyn politycznych lub społecznych, albo też w sprawach najwyższej rangi państwowej, kiedy organy władzy publicznej odwołują się do opinii społeczeństwa. W pracy odniesiono się do wypracowanych już poglądów doktrynalnych
wybitnych osobistości związanych z prawem konstytucyjnym, a dotyczących referendum jako instytucji demokracji bezpośredniej; omówiono rodzaje, zasady i tryb przeprowadzenia referendum. Ponadto rozprawa za pomocą analizowanych przykładów prezentuje znaczenie
jakie ma instytucja referendum dla zarządzania jednostką samorządu terytorialnego. Pokazuje jak jego ogłoszenie, przeprowadzenie oraz wynik wpływa na społeczeństwo, a także wszelkie działania związane z administrowaniem gminą. Zakres przestrzenny pracy obejmuje obszar działania Komisarza Wyborczego w Nowym Sączu, w skład którego wchodzą powiaty: gorlicki, limanowski, nowosądecki, nowotarski, suski, tatrzański oraz miasto Nowy Sącz.
Rozprawa w części empirycznej swoją analizą obejmuje okres 9 lat, tj. lata 1991 – 2009, w tym statystykę referendum lokalnego na obszarze działania Komisarza Wyborczego w Nowym Sączu, z uwzględnieniem referendów w Krynicy (1995 rok), Kamienicy i Rabce (1997 rok), Gródku nad Dunajcem, Krynicy oraz gminie Limanowa (2000 rok), Korzennej, Nowym Sączu i Podegrodziu (2001 rok), Rabce - Zdroju (2005 rok), Piwnicznej - Zdroju (2008 rok) i Chełmcu (2008 rok). |
pl |