Abstract:
Celem pracy jest przedstawienie narzędzi komunikacji marketingowej, metod i momentów pomiaru ich efektywności i skuteczności oraz czynników oddziałujących na skuteczność ich działania. Dla podmiotów gospodarczych działających we współczesnej gospodarce rynkowej, fundamentalnym założeniem staje się posiadanie komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za marketing firmy i jej ciągły rozwój i udoskonalanie. Takim torem idą od kilku lat także Zakłady Azotowe w Tarnowie – Mościcach, przedsiębiorstwo analizowane w tej pracy. W pracy wykorzystano materiały pierwotne, które pozyskano w wyniku przeprowadzenia badania bezpośredniego w formie wywiadu kontrolowanego pogłębionego.
Wykorzystano również materiały wtórne z takich dziedzin nauki, jak: marketing, zarządzanie, ekonomia, public relations, ekonomika przedsiębiorstw, rynek konsumencki, itp. Materiały do ostatniego rozdziału pracy zaczerpnięto ze strony internetowej Zakładów Azotowych w Tarnowie oraz z prospektów reklamowych firmy. Metodologia badań naukowych przewiduje postawienie hipotez badawczych, które brzmią następująco: - najbardziej do potencjalnego klienta przemawiają środki promocji bezpośredniej, pomimo swoich wad, są najskuteczniejszym sposobem zwrócenia uwagi na reklamowany produkt (czy usługę); - stosowane w Zakładach Azotowych Tarnów narzędzia komunikacji marketingowej, charakteryzują się wysoką skutecznością i efektywnością, czego dowodzą przeprowadzane badania marketingowe.