Abstract:
Celem niniejszej pracy jest pokazanie różnic zarabiania w systemie MLM, który jest systemem partnerskim, zasadniczo różnym od dotychczasowego pojęcia pracy w układzie szef – podwładny oraz przekłada się na całkiem inną filozofię nie tylko pracy, ale i całego życia. W związku z tym przybliżono pojęcie wielopoziomowego marketingu sieciowego oraz korzyści, jakie z niego płyną dla producentów i potencjalnych dystrybutorów. Przedstawiono również wady jakimi cechuje się ten nowy system zarabiania. Na czym polega zarabianie i tworzenie własnej sieci dystrybutorów. W systemie MLM można sprzedawać wszystko, podobnie jak w systemie tradycyjnym. Sprzedawane są nie tylko perfumy, czy środki czystości, ale także fundusze inwestycyjne. Powstają wyspecjalizowane firmy sprzedające fundusze w systemie MLM. Ponieważ banki także prowadzą sprzedaż funduszy przedstawiono na przykładzie banku ING Bank Śląski oraz firmy Novision Sp. z o.o. różnicę w prowadzeniu działalności. W przypadku prowadzenia działań w systemie MLM, wystarczy założyć firmę - nie ma potrzeby posiadania sieci budynków, a zatrudnienie pracowników jest nieograniczone (im większe tym lepiej) i nie obciążone żadnymi kosztami, nie wymaga reklamy, a towar trafia bezpośrednio do odbiorcy. Daje to nieograniczony dynamiczny rozwój firmy. Działalność może być szybko przemieszczana pomiędzy miejscowościami, a także poszczególnymi krajami. W tym przypadku możemy mówić o wyższości prowadzenia biznesu w systemie MLM nad tradycyjnym systemem.