The article presents technological alliances as political activities, helping establish coalitions,
co-opt supporters and eliminate rivals. Using the example of Microsoft’s and Google’s partner
ecosystems, it discusses specific partnership techniques and their relevance for technology
companies. The article offers a rich picture of developments of Microsoft Windows and Google
Android platforms, combined with the steps taken by both companies to ensure support from
partner firms. The effectiveness of financial, marketing and technological incentives as well as of
deterrents depends on expected outcomes (such as: decreasing transaction costs, creating lock-ins,
stimulating innovativeness or restricting development of competitive products) and technology
life cycle stages. The article helps shape partnership strategies and optimize investments, needed
to motivate and control partners.
Artykuł prezentuje alianse technologiczne jako działania o charakterze politycznym, pomagające
budować koalicje, kooptować sojuszników i eliminować rywali. W oparciu o przykłady
ekosystemów partnerskich firm Microsoft i Google, omówione zostają specyficzne techniki
stosowane w odniesieniu do partnerów i ich przydatność dla firm technologicznych. Artykuł
oferuje bogaty przegląd faktograficzny, dotyczący rozwoju platform Microsoft Windows i Google
Android, w połączeniu z działaniami, podejmowanymi przez obie firmy w celu zapewnienia
wsparcia ze strony firm partnerskich. Skuteczność zachęt o charakterze finansowym,
marketingowym i technologicznym, jak również działań odstraszających, jest uzależniona od
oczekiwanych rezultatów (taki jak: redukcja kosztów transakcyjnych, uzależnianie partnera,
stymulowanie innowacyjności lub ograniczanie rozwoju konkurencyjnych produktów), jak również
etapu cyklu życia technologii. Artykuł pomaga kształtować strategie współpracy z partnerami
i
optymalizować inwestycje, niezbędne dla motywowania i kontrolowania partnerów.