Abstract:
Celem pracy jest przedstawienie problematyki z zakresu tworzenia systemu jakości w przedsiębiorstwie i zarządzania nim, a w szczególności zagadnień dotyczących systemu oceny dostawców według norm ISO 9001:2001. Praca przedstawia te kwestie w ujęciu teoretycznym oraz na przykładzie spółki Wincanton. W opracowaniu tym wykorzystano wyniki własnej obserwacji, wywiady z osobami funkcyjnymi w badanym przedsiębiorstwie oraz dostępną literaturę przedmiotową. System oceny dostawców musi być elastyczny (w jak największym stopniu), w celu „poradzenia sobie" w efektywny sposób ze zmieniającymi się uwarunkowaniami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Sposób oceny dostawców jest indywidualną sprawą każdej firmy. Wprowadzony w przedsiębiorstwie system oceny dostawców musi odpowiadać jego wielkości, a także sprostać wymaganiom odnośnie wyrobów i usług, które firma oferuje. Ważny jest również zakres, w jakim firma jest włączona w projektowanie swoich wyrobów lub usług (początek łańcucha jakości) oraz zaangażowana w instalację i ich serwisowanie, a nawet utylizację (końcowe ogniwo łańcucha jakości).