Abstract:
Umiejętność skutecznego motywowania wymaga od menedżera wiedzy psychologicznej i wyczucia potrzeb ludzi, którymi kieruje, czyli stworzenia warunków i dostarczenia środków zaspokajających osobiste potrzeby pracowników. Motywowanie jest procesem trudnym i długofalowym wymagającym od zarządzających umiejętności menedżerskich. Podstawowym celem pracy jest zaprezentowanie problematyki motywowania pracowników oraz tworzenia skutecznych systemów motywowania w organizacji. Celem badania było określenie czynników aktualnie motywujących pracowników do pracy pod kątem ich wpływu na zwiększenie efektywności pracy oraz wskazanie kierunków doskonalenia systemu motywowania. Wyniki badań przeprowadzonych w Sądzie Rejonowym w Nowym Targu stanowiły podstawę do dokonania oceny stosowanego w organizacji systemu motywacyjnego oraz przedstawienia propozycji jego usprawnień. Podstawowym źródłem informacji o motywacji w sądzie były przepisy prawne oraz dokumenty wewnętrzne. Ich analiza pozwoliła na ustalenie stosowanych bodźców motywacyjnych oraz określenie oczekiwań pracodawcy wobec pracowników. W celu uzyskania informacji o potrzebach i oczekiwaniach pracowników wykorzystana została anonimowo przeprowadzona ankieta w odniesieniu do 40 pracowników sądu, wypełniana samodzielnie przez respondenta. W opinii pracowników badanej instytucji płaca stanowi istotny czynnik motywujący do pracy, dlatego też system płac stanowi nieodłączny element systemu motywacyjnego.