Abstract:
Współczesna gospodarka rynkowa, ogarnęła już cały świat, niemal wszystkie sposoby osiągania sukcesów zdają się być rozpoznawane i opanowane. Czynniki sukcesu zaliczane do tzw. czynników twardych, szybko przenikają granice państw i struktury przedsiębiorstw. Dlatego też, wiele organizacji koncentruje się na tzw. czynnikach miękkich, do których zalicza się tworzenie i wykorzystanie w praktyce swoistej kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa, jako głównego czynnika przewagi konkurencyjnej. W toku tej problematyki przedkładana jest niniejsza praca. Aby ukazać ją w bardziej wyrazistym kontekście posłużono się przedsiębiorstwem Poczta Polska S.A., dla którego zmiany na wielu płaszczyznach pozwolą stawić czoła, pojawiającej i rosnącej w siłę coraz większej konkurencji. Głównym celem badań prezentowanych w pracy było poznanie możliwości zmiany kultury organizacyjnej Poczty Polskiej S.A. w ramach dokonywanych w przedsiębiorstwie procesów restrukturyzacyjnych, a więc konieczności weryfikacji dotychczasowego systemu wartości uznawanych przez członków tej organizacji. Badania przeprowadzone były wśród pracowników zatrudnionych w urzędach pocztowych zlokalizowanych w Nowym Sączu. Dla potrzeb niniejszej pracy zdecydowano się na zastosowanie metody badawczej jaką jest ankieta. Badanie zostało przeprowadzone w dniach od 17-19.11.2010. Kultura organizacyjna Poczty Polskiej zmienia się w kierunku zachowań, które charakteryzują organizacje działające z powodzeniem od lat w warunkach konkurencji rynkowej, a takie postawy pożądane są wśród pracowników Poczty Polskiej, która od niedawna musi stawić czoła rosnącej w siłę konkurencji.