Abstract:
Zmiany w strukturze zatrudnienia w okresie restrukturyzacji, prowadzą jednak do
ograniczenia zasobów ludzkich w firmie. Proces ten nazywany derekrutacją zatrudniania.
Programy pomocy pracownikom noszą nazwy: outplacement oraz rekonwersja zawodowa. Wdrożenie ich pozwala na ograniczenie między innymi: niezdrowej konkurencji, konfliktów, frustracji i zmniejszenia poczucia zagrożenia. W pracy posłużono się przykładem Telekomunikacji Polskiej S.A., która od dziesięciu lat nieustannie prowadzi proces restrukturyzacji firmy i zatrudnienia. Przez cały ten okres proces przebiega z dużym nasileniem. Działania te wynikają głównie z rosnącej konkurencji, uwolnienia rynku usług telekomunikacyjnych oraz systematycznym zmniejszaniem liczby klientów indywidualnych. Celem j pracy jest zbadanie, czy stosowane przez TP S.A. programy outplacement i rekonwersji zawodowej minimalizują skutki zwolnień w okresie restrukturyzacji firmy. Przy przeprowadzaniu badań zastosowano metodę ankietową. Badaniami objęto pracowników, którzy świadczyli pracę w lokalizacji Nowy Sącz, a którzy odeszli z firmy w latach 2007-2009. Dokonując oceny uzyskanych wyników badań można stwierdzić, że program outplacement jest dodatkową pomocą zwalnianym pracownikom w tym trudnym dla nich okresie, który zwiększa ich szansę na odnalezienie się w nowej sytuacji zawodowej. Z pewnością jest to pozytywny element całego procesu derekrutacji o czym świadczą opinie badanych osób. Wynika z tego, że program ten spełnia w TP S.A. swoją podstawową rolę, jaką jest minimalizacja skutków restrukturyzacji zatrudniania. Analizując wyniki uzyskane w zakresie rekonwersji zawodowej stwierdzam, że tylko proces przekwalifikowania zawodowego został pozytywnie oceniony przez większość ankietowanych.