Abstract:
Zasadniczym celem pracy jest przedstawienie jaki wpływ ma reklama na psychikę dziecka. Pierwsza część pracy dotyczy psychologii rozwoju, czym się zajmuje i jakie są stadia rozwojowe oraz psychologii wychowawczej. W kolejnej części omówiono reklamę i marketing oraz porównano reklamę i psychologię. W ostatnim etapie prezentowane są wyniki badań własnych. Przeprowadzona analiza wyników będzie próbą odpowiedzi na pytania badawcze, które dotyczą wpływu reklamy na psychikę dziecka oraz czy reklama ma pozytywny, czy też negatywny wpływ na rozwój psychiczny dziecka. Pytania badawcze: 1. Czy płeć różnicuje poziom wpływu reklamy na dzieci? 2. Czy reklama wpływa pozytywnie, czy też negatywnie na rozwój psychiczny dziecka? Hipotezy: 1. Dziewczęta bardziej ulegają wpływowi reklamy niż chłopcy, gdyż są bardziej emocjonalne. 2. Reklama źle wpływa na psychikę dziecka, ponieważ w okresie dwuletniej obserwacji dzieci w wieku nauczania zintegrowanego oraz szkoły podstawowej i gimnazjum zauważono zły wpływ przejawiający się tym, iż dzieci potrafią będąc na zakupach w sklepie wymusić na rodzicach produkt zobaczony w reklamie, który tak naprawdę do niczego im nie posłuży. Wyniki przeprowadzonych badań ankietowych przeprowadzonych w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Ciężkowicach oraz w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Gromniku potwierdziły hipotezy poddane w mojej pracy weryfikacji. Dzięki 100 anonimowym osobom udało się potwierdzić, iż reklama źle wpływa na psychikę dziecka oraz że dziewczęta są bardziej podatne na wpływ reklamy niż chłopcy.