Abstract:
Turystyka rozwija się głównie w krajach posiadających atrakcje i walory
turystyczne oraz rozbudowaną infrastrukturę towarzyszącą. Niniejsza praca stanowi próbę określenia roli turystyki w rozwoju miasta Nowego Sącza. W tym celu postawione zostały następujące pytania badawcze: • Jakie czynniki sprzyjają, a jakie ograniczają rozwój turystyki w mieście? • Czy i jaką politykę turystyczną prowadzą władze miasta? • Jakie miejsce zajmuje turystyka i jej rozwój w strategii rozwoju miasta?
Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym zaprezentowane zostały teoretyczne zagadnienia dotyczące turystyki oraz polityki turystycznej. Rozdział drugi stanowi prezentację Nowego Sącza jako miasta atrakcyjnego turystycznie. Zawiera on informację na temat położenia i walorów kulturowych Nowego Sącza, a także charakterystykę istniejącej infrastruktury turystycznej. Rozdział trzeci – analityczny, zawiera odpowiedzi na postawione wcześniej pytania. Uwzględniono w nim szczególnie analizę i ocenę Strategii Rozwoju Nowego Sącza na lata 2004- 2013, oraz przeprowadzono analizę SWOT. Z przeprowadzonej analizy wynika, że Nowy Sącz notuje niskie w stosunku do innych regionów wskaźniki konkurencyjności na rynku turystycznym.