Abstract:
Celem niniejszej pracy jest ukazanie korzyści płynących z metody coachingu w zarządzaniu zespołem. Dziedzina ta, gości w nauce i praktyce zarządzania od relatywnie krótkiego czasu. Oparta jest na procesie rozwoju i doskonalenia umiejętności pracownika przy pomocy drugiej osoby (coacha) poprzez obserwację, udzielanie obserwacji zwrotnych oraz trenowanie posiadanych jak również nowo nabytych umiejętności i zachowań interpersonalnych pracownika oraz całego zespołu. Coaching jest zatem wykorzystywany zarówno podczas
motywowania, oceniania, delegowania i organizowania pracy jak również w innych
procesach związanych z realizowaniem funkcji zarządzania kapitałem ludzkim w organizacji.
Głównym tematem badania, jest odpowiedź na pytanie: Jak coaching, prowadzony przez przełożonych wobec podwładnych, wpływa na ich poziom satysfakcji z pracy. Dodatkowo, chcemy dowiedzieć się czy stosowanie coachingu ma wpływ na odczuwany przez pracowników poziom motywacji i zaangażowania oraz czy zwiększa on ich szanse na szybszy rozwój zawodowy. Zaproszenie do wzięcia udziału w badaniu zostało wysłane do losowo wybranych uczestników portali społecznościowych GoldenLine i Profeo, zatrudnionych w minimum średniej wielkości firmach. Na 70 wysłanych ankiet odpowiedź przesłało 28 osób. Uzyskane w badaniu wyniki wyraźnie potwierdzają przydatność metody coachingu w pracy menedżera i dodatni jej wpływ na poziom satysfakcji pracowników.