Abstract:
Celem poniższej pracy jest zanalizowanie finansowych aspektów motywowania
pracowników. Znalezienie i zatrzymanie wartościowych pracowników jest najbardziej
wymaganą funkcją dobrego menadżera. Może on tego dokonać za pomocą
motywowania poprzez różnego rodzaju czynniki, w szczególności czynniki finansowe.
Praca składa się z trzech części. Dwie pierwsze, są to części teoretyczne i przedstawiam w nich
motywację, jako najważniejszą funkcję zarządzania. Omawiam w nich teorie i modele
motywowania, w celu zrozumienia współczesnej wiedzy o motywacji oraz jej związkach z
zachowaniami w pracy i zadowoleniem. Ponadto z części teoretycznej dowiadujemy się jak zbudować motywacyjny system wynagrodzeń i jakich zasad należy przestrzegać, aby motywowanie przynosiło określone rezultaty. Część trzecia jest częścią empiryczną, napisaną na podstawie analizy Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej Geotermii Podhalańskiej, w której poprzez analizę dokumentów starałam się ukazać istotę motywowania za pomocą wynagrodzenia.
Na podstawie wiadomości zawartych we wszystkich rozdziałach mojej pracy
stwierdzam, że wynagrodzenie pieniężne jest ważnym i jednym z najskuteczniejszych
motywatorów. Polityka płacowa aktywnie kształtuje kulturę przedsiębiorstwa. Firmy zaczęły aktywniej wykorzystywać narzędzia płacowe, strategia wynagrodzeń stała się najważniejszą rzeczą w działalności większości z nich. Jednakże poprzez analizę literatury doszłam do konkluzji, że samo motywowanie za pomocą czynników finansowych jest niewystarczające, musi iść ono w parze z motywowaniem pozafinansowym, które nabiera coraz większego znaczenia. Coraz częściej Coraz częściej pracownicy zwracają uwagę na wewnętrzne czynniki motywujące, które budują współpracę, przyjazną atmosferę i przywiązanie do firmy. Motywować należy codziennie, miły uśmiech, przyjacielskie słowo nic nie kosztują, a w połączeniu z gratyfikacją finansową tworzą siłę, która wpływa na efektywność i pełne zaangażowanie pracowników w cele firmy.