Abstract:
Wydaje się, iż zainteresowanie problematyką konkurencyjności zwłaszcza teraz, na początku XXI wieku, wynika z faktu, iż osiągnięcie powodzenia na rynku staje się coraz trudniejsze dla wielu jego podmiotów. Celem pracy jest kompleksowa analiza procesu tworzenia przewagi konkurencyjnej na przykładzie przedsiębiorstw zaawansowanych technologicznie w sferze marketingu. Tak sformułowany cel pracy zdeterminował następujące pytania badawcze: 1. W jaki sposób marketing przyczynia się do kształtowania pozycji konkurencyjnej. 2. Jakie są powszechnie znane i skuteczne sposoby umacniania pozycji konkurencyjnej. 3. Jakie strategie marketingowe wykorzystywane są do budowania przewagi konkurencyjnej na rynku finansowym. Wnioski wynikające z rozważań podjętych w pracy dowodzą, że wbrew pojawiającym się opiniom marketing staje się nieodzowny w zdobywaniu i utrwalaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw i organizacji rynkowych. Ważną konstatacją jest, iż większość kadry menedżerskiej nie widzi w przyszłości alternatywy dla orientacji marketingowej dla przedsiębiorstw funkcjonujących w warunkach konkurencyjnych. Orientacja marketingowa powinna stanowić punkt wyjścia w podejmowaniu strategicznych decyzji związanych z ich rozwojem i wzrostem. Analiza przeprowadzona w pracy potwierdziła tezę, iż nie ma uniwersalnego wzorca tworzenia przewagi konkurencyjnej. Dynamiczne, a w okresach transformacji ustrojowej wręcz rewolucyjne zmiany na rynkach wymuszają ciągłe dostosowywanie się jego uczestników lub wręcz stosowanie strategii marketingowych antycypujących zmiany otoczenia, co przekładać się musi na konieczność prowadzenia stałych dociekań w tej dziedzinie.