Abstract:
Zadaniem dystrybucji jest dostarczenie produktów w odpowiednim czasie, miejscu i warunkach po możliwie najniższym koszcie całkowitym dystrybucji. Celem rozważań w niniejszej pracy jest rosnąca rola dystrybucji w procesie rozwoju firmy na przykładzie firmy Wiśniowski. W pracy podjęto próbę oceny dystrybucji prywatnej firmy funkcjonującej zarówno w kraju jak i zagranicą. Myślą przewodnią tej pracy jest przedstawienie roli dystrybucji w rozwoju firmy Wiśniowski w XXI wieku oraz jej wpływu na sukces rynkowy i finansowy przedsiębiorstwa. Ocenie zostały poddane typy kanałów dystrybucji jak również ich kierunki geograficzne. Najbardziej rozbudowanym kanałem dystrybucji jest kanał szeroki w dystrybucji pośredniej. Jak przedstawiono w pracy firma Wiśniowski musiała uporać się z wieloma trudnościami występującymi na danym rynku, aby osiągnąć dobrze funkcjonujący system dystrybucji, a trudności te rozwiązywali bardzo dobrze z dużą korzyścią dla firmy. Zwrócono także uwagę i omówiono obsługę klienta ostatecznego, realizowaną w sposób zdecydowany i pełny, bez zbędnych poślizgów czasowych bardzo ważnych dla klienta. Według oceny autora firma Wiśniowski jest gotowa na udoskonalenie swojego systemu dystrybucji gdyż posiada dobrze funkcjonującą strukturę organizacyjną, zaplecze techniczne i wysoko wykwalifikowany personel. Firma ma duże szanse, aby w drugiej dekadzie XXI wieku stać się europejskim liderem w swojej branży.