Abstract:
Celem niniejszej pracy jest systematyka pojęć z zakresu reklamy, postaw i
zachowań konsumenta oraz zidentyfikowanie wpływu reklam na dzieci. Praca składa
się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy poświęcony jest zagadnieniu reklamy.
Zaprezentowano w nim genezę oraz pojęcie reklamy, jej funkcje, cele i zadania.
Przedstawiono rodzaje reklamy oraz specyfikę reklamy telewizyjnej.
Rozdział drugi omawia zagadnienia konsumenta. Przedstawione zostały istota
i typy zachowań konsumenta na rynku oraz czynniki oddziałujące na niego.
Scharakteryzowano postawy i procesy zachowań konsumenckich oraz pokrótce
przedstawiono także sytuację dziecka jako konsumenta reklamy.
Trzecia część pracy zawiera informacje dotyczące funkcjonowania reklamy na
rynku. Poświęcona jest także dziecku w młodszym wieku szkolnym, jego
charakterystyce i oddziaływaniu reklam telewizyjnych na psychikę takiego odbiorcy.
W rozdziale czwartym zaprezentowano wyniki badań, potwierdzające wpływ
reklamy telewizyjnej na dzieci. Znalazły się w nim dane uzyskane drogą ankietową oraz
informacje zgromadzone podczas wywiadów z rodzicami. W końcowej fazie tego
rozdziału przedstawione wnioski na temat wpływu reklamy telewizyjnej na dzieci w
Polsce.
Reklamy telewizyjne mają duży wpływ na psychikę dziecka, pobudzają
łakomstwo, agresję, egoizm, erotyzację wyobraźni, wpływają na przyjmowanie postawy
konsumpcyjnej. Oglądanie reklam telewizyjnych jest dla dzieci przeżyciem, nie chcą
rozumieć reklam, tylko je czuć, fascynują się nimi, dlatego ich młode, chłonne
osobowości są tak podatne na wszelkiego rodzaju perswazję.