Abstract:
Marketing to narzędzie zarządzania z zakresu gospodarczego, kulturalnego i społecznego nie tylko w Europie ale i na całym świecie. Gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze gminy, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne. Celem pracy jest ukazanie możliwości wykorzystania instrumentów marketingowych dla rozwoju podstawowej jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie gminy Tarnów. Praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym przedstawione zostały i omówione podstawowe pojęcia związane z teorią marketingu terytorialnego na tle jednostki samorządu terytorialnego. W drugim zaś została opisana struktura marketingu terytorialnego na przykładzie gminy. W trzecim rozdziale zostały przedstawione instrumenty marketingu terytorialnego dotyczące gminy Tarnów. Materiały źródłowe, które zostały wykorzystane do napisania pracy w części teoretycznej to literatura naukowa dotycząca zagadnień związanych z marketingiem terytorialnym. W części praktycznej wykorzystane zostały również materiały z Biuletynu Informacji Publicznej i z Urzędu Gminy Tarnów. Marketing terytorialny zdecydowanie pozwala rozwijać warunki gminy Tarnów, podstawowej jednostki samorządu terytorialnego. W ostatnim czasie gmina zajmuje jedno z pierwszych miejsc w województwie pod względem gospodarki, infrastruktury technicznej, poziomu życia mieszkańców i turystyki.