Abstract:
Staranny dobór personelu jest kluczem do sukcesu w zarządzaniu organizacją, gdyż od właściwego doboru pracowników zależy, jakimi zasobami ludzkimi dysponuje organizacja, jakie będą możliwości ich doskonalenia i rozwoju, poprawy efektywności pracy. Sukces w znaczącej mierze opiera się na efektywności nie tylko procesu rekrutacji pracowników, ale i adaptacji nowo przyjętych pracowników. Nawet najlepiej rekrutowany kandydat do pracy, nieumiejętnie do niej wprowadzony i wdrożony może okazać się fiaskiem rekrutacyjnym. Wybrany kandydat w procesie rekrutacji i selekcji powinien być prawidłowo wprowadzony do nowej organizacji. Świadomość wysokich kosztów błędów w procesie adaptacji pracowników to jedna z przyczyn coraz większego zainteresowania profesjonalnym procesem wdrażania nowych pracowników do pracy. Wybór właściwej osoby nie musi się wiązać z dużymi kosztami. Co więcej wiele działań podejmowanych podczas rekrutacji i selekcji nie wymaga profesjonalnych umiejętności na najwyższym poziomie. Za to nieodzowne są posunięcia rozważane, zaplanowane i starannie przygotowane. Analizie poddano techniki doboru jakimi posługuje się sąd okręgowy przy zatrudnianiu urzędników sądowych. Rekrutacja i selekcja jest poważną inwestycją, która oddziałuje na zdolność organizacji do
odnoszenia sukcesów i wdrażania planów strategicznych. Osoba odpowiadająca organizacji, jej kulturze i innym pracownikom, jeżeli jest
odpowiednio przygotowana, a także zachęcana do rozwijania i doskonalenia efektywności
własnej i organizacji, może stać się źródłem nadspodziewanych korzyści.