Niniejsza praca ma na celu zbadanie rozpoznawalności i wykorzystania technik ambient
marketingu na polskim rynku reklamy. Część teoretyczna pracy zawiera przedstawienie
ambientu jako rodzaju nośników reklamowych oraz opis wykorzystania owych nośników na
przykładzie case study kampanii wdrożeniowej marki Heyah. Część empiryczna przy użyciu
ankiety (zaprojektowanej specjalnie na potrzeby niniejszego opracowania) bada opinie
respondentów na temat kosztów nośników reklamowych oraz ich wpływu na odbiorców
reklam. Z przeprowadzonych badań wynika, że wpływ kampanii na odbiorcę nie zależy od
kosztów zastosowanego nośnika, oraz, że w odniesieniu kosztów kampanii reklamowych do
ich wpływu na odbiorców, respondenci nie wykluczają użycia tańszych nośników
reklamowych, które w ich opinii są równie efektywne co nośniki bardziej kosztowne. 38%
respondentów zadeklarowało praktyczną wiedzę na temat projektowania kampanii
reklamowych. Zdaniem respondentów najbardziej wpływającymi na odbiorcę elementami
przekazu reklamowego są nieszablonowość i humor (odpowiednio 36% oraz 31%
najwyższych ocen punktowych); 26% respondentów zadeklarowało, że spotkało praktyczne
zastosowanie przekazu ambientowego.
The purpose of this thesis is to investigate recognition and usage of ambient marketing
techniques on the Polish advertisement market. Theoretical part of the thesis presents ambient
marketing as advertisement carrier, and describes usage of ambient with the case study about
implementation of the Heyah brand to the Polish telecommunication market. Empirical part
investigates opinions of respondents on the topic of costs and influence of several
advertisement carriers used in the Polish market. I show that there is no relationhip between
costs of marketing campaign and its influence on consumers; moreover, the respondents do
not disqualify usage of cheaper advertisement carriers, which are as effective as the expensive
ones in the opinion of respondents. 38% of respondents declared practical knowledge of
creating advertising campaigns. According to respondents the biggest influence on consumers
is achieved with humor and novelty (36% and 31,% of highest point results, respectively);
26% of surveyed people saw practical use of ambient media.