Abstract:
Celem pracy jest próba zdiagnozowania pozycji firmy Optimus S.A. Aby
założony cel mógł być osiągnięty zawarto w pracy cztery rozdziały główne, podzielone
na tematyczne podrozdziały. W rozdziale pierwszym w oparciu o literaturę,
przedstawiono zagadnienia zarządzania strategicznego a w tym pojęcia strategii
zarządzania, typy strategii przedsiębiorstwa oraz zarządzanie strategiczne w firmie.
Rozdział drugi zawiera omówienie głównych koncepcji analiz strategicznych.
Przedstawiono analizę typu SWOT, analizę SPACE oraz przedstawiono szczegółową
technikę analiz portfelowych, a w tym: Macierz Boston Consulting Group (BCG),
Macierz General Electric, Macierz Arthura D. Little’a a także Macierz Marakon
Associates.
Kolejny, trzeci rozdział prezentuje charakterystykę firmy Optimus S.A. jako
obszar badań, określono też jego profil, ukazano zakres działalności oraz przedstawiono
sytuację ekonomiczną firmy.
W rozdziale czwartym dokonano diagnozy pozycji firmy Optimus S.A.
Zidentyfikowano i zdiagnozowano otoczenie przedsiębiorstwa, opracowano analizę
sytuacji bieżącej a także sformułowano warianty strategii, podano też propozycję
działań operacyjnych niezbędnych do osiągnięcia celów strategicznych. Na zakończenie
rozdziału dokonano wyboru ostatecznego wariantu planu strategicznego.
W zakończeniu podsumowano wyniki badań, sformułowano wnioski końcowe,
podano także wykaz literatury.