Abstract:
Dystrybucja w znacznej mierze determinuje rozwój i zyskowność przedsiębiorstwa.
Jest istotna z wielu powodów. Kanały dystrybucji mogą ograniczać lub hamować tempo
rozwoju firmy. Wysokie koszty dystrybucji mogą stanowić barierę dla korzystania z usług
określonych pośredników, podnosić cenę produktu w stopniu zagrażającym jego
konkurencyjności, ograniczać działania w sferze promocji itp.
Jednym z najbardziej efektywnych sposobów dystrybucji jest bezpośrednia sprzedaż
produktów do klienta ostatecznego. Jest to bardzo powszechny model, z którym każdy
klient spotyka się na co dzień. Ta forma dystrybucji ma wiele zalet i dlatego stosowana jest coraz częściej. Co ważniejsze może ona być zastosowana w odniesieniu do każdego produktu.
Praca składa się z czterech rozdziałów.
W pierwszych dwóch rozdziałach przedstawiona jest istota dystrybucji, ze
szczególnym uwzględnieniem sprzedaży bezpośredniej.
Rozdział trzeci i czwarty to rozdziały praktyczne. Przedstawiono w nich sposób
dystrybucji w Grupie Zepter oraz zaprezentowano wyniki badania ankietowego dotyczącego efektywności sprzedaży bezpośredniej.
Celem niniejszej pracy było przedstawienie sprzedaży bezpośredniej jako jednej z
najbardziej efektywnych form sprzedaży, zaprezentowanie praktycznego wykorzystania
tego modelu dystrybucji do zbudowania przewagi konkurencyjnej na rynku oraz zbadanie
opinii polskich konsumentów o tej formie dystrybucji.
Zaprezentowane dane dotyczące powstania, rozwoju oraz sposobu działania firmy
Zepter International Poland dowodzą, że wykorzystując sprzedaż osobistą można z
sukcesem prowadzić duży, międzynarodowy koncern oraz zdobywać przewagę
konkurencyjną nie tylko wśród firm oferujących swoje produkty tej formie sprzedaży, ale
również w całej branży środków i artykułów gospodarstwa domowego oraz kosmetyków.