Abstract:
Podstawą każdego systemu wynagradzania są pieniądze. Są ważne, ale stanowią dopiero punkt wyjścia, który pozwala włączyć inne elementy. Celem pracy jest dokonanie analizy systemu motywacyjnego w badanym przedsiębiorstwie, w otoczeniu teoretycznych rozważań i naukowych rozwiązań z uwzględnieniem opinii pracowników. W rozdziale pierwszym wyjaśniona została istota i rola motywacji, a także omówiono jej teorie. Kolejny rozdział - drugi - charakteryzuje istotę i funkcję płacowych czynników motywacyjnych, determinanty skutecznego motywowania pracowników, a także projektowanie tego systemu w przedsiębiorstwach. W rozdziale trzecim przedstawiono pozapłacowe elementy motywacji, jako nowoczesne metody wynagrodzenia, scharakteryzowano zarówno tradycyjne, jak i nowoczesne systemy wynagrodzeń w przedsiębiorstwach. Ostatni rozdział jest zobrazowaniem praktycznego aspektu funkcjonowania systemu motywacji w przedsiębiorstwie Koelner S.A. Dane, które uzyskano dzięki uprzejmości przedsiębiorstwa Koelner S.A., pozwoliły przedstawić wielkość i strukturę zasobów ludzkich, systemy placowe, a także dodatkowe świadczenia, jakie oferuje swoim podwładnym to przedsiębiorstwo. W tym też rozdziale zostały omówione wyniki badania ankietowego, które przeprowadzono w grupie 450 osób z tego przedsiębiorstwa. Stosowanie odpowiednich bodźców motywacyjnych w przedsiębiorstwie Koelner S.A., wpływa również na jego wydajność. Przedsiębiorstwo rozwija się intensywnie zatrudniając coraz to więcej pracowników. Skuteczność każdej techniki motywacyjnej zależy więc od poszczególnych pracowników, także w przedsiębiorstwie Koelner S.A.