This paper builds on existing theoretical and empirical studies in the areas of family
business and entrepreneurship. It uses Dubin ́s theory building framework to propose a
model for conducting research of family businesses and its linkage to entrepreneurial
activities in Mexico. This works starts by describing the concepts of family business and
explains the importance that these definitions can have on the variables to be included
in the research. After that, the paper explains how the concept of “familiness” relates
to the essence definition of family business. Using the resource-based view (RBV),
agency theory, and social capital theories we describe how social capital resources are
the basis for building firm capabilities and competitive advantages that influence firm’s
performances. Based on this perspective, a theoretical model, laws of interaction, a set of
propositions and suggestions for further research are provided.
Niniejsza praca jest oparta o dotychczasowe badania teoretyczne i empiryczne w zakresie
zarządzania i przedsiębiorczości firm rodzinnych. Praca proponuje model badawczy
oparty o teorię Dubina dla prowadzenia badań nad firmami rodzinnymi i omawia jego
związek z
przedsiębiorczością w Meksyku. Praca podejmuje tematykę podstawowych
koncepcji w
zakresie rodzinnego biznesu i wyjaśnia wpływ podstawowych pojęć na dobór zmiennych wykorzystanych w modelu badawczym. Następnie, praca wyjaśnia w
jaki
sposób “rodzinność” wiąże się z zasadniczą definicją biznesu rodzinnego. W oparciu
o spojrzenie oparte o zasoby (ang. resource-based view (RBV)), agency theory i teorie
społecznego kapitału (ang. social capital theories) praca wyjaśnia w jaki sposób społeczne
zasoby kapitałowe stanowią podstawę budowania zdolności firmy i jej przewagi
konkurencyjnej. W oparciu o taką perspektywę, praca proponuje teoretyczny model,
dyskutuje prawa oddziaływania między zmiennymi i nakreśla kierunki dla przyszłych
badań w tym zakresie.