Abstract:
Celem pracy jest próba udowodnienia, że Bank Spółdzielczy w Bieczu posiada dobrą pozycję strategiczną. By tego dokonać konieczne było spojrzenie na bank biecki przez pryzmat zwykłego przedsiębiorstwa i z wykorzystaniem wybranych instrumentów strategicznych, dokonanie jego szczegółowej analizy. Zgodnie z kryterium zakresu analizy, na podstawie wybranej literatury, omówione metody zostały podzielone w następujący sposób: - metody analizy potencjału przedsiębiorstwa, - metody analizy otoczenia dalszego, - metody analizy otoczenia bliższego, - metody zintegrowane. Z myślą o uzupełnieniu podstaw subiektywnej i intuicyjnej oceny czynników mających wpływ na organizację, posłużono się ankietą badania wizerunku banku, schematem blokowym procesu informacyjnego oraz przykładową kartą obiegu dokumentu kredytowego. W rezultacie we wszystkich istotnych obszarach działania banku, czyli oceny jego sił i słabości z konkurencją zaobserwowano, iż Bank Spółdzielczy w Bieczu osiągnął dobrą pozycję strategiczną. Na tle konkurencji nie wypadł jako lider, ale od niego nie odbiega. W planach, w strategii rozwoju działalności banku, powinny zostać uwzględnione najlepsze wzorce oraz tworzenie wizji własnej przyszłości. Należy dokładnie przyjrzeć się słabościom wewnętrznym, które są pochodną albo strategii, albo złego zarządzania. Z uwagi na fakt, że każda strategia wymaga pewnych kompromisów, trudno jest zarządzać bankiem bez pewnego stopnia formalizacji i standaryzacji, co zwykle prowadzi do miniaturyzacji innowacyjności i kreatywności ludzi pracy.