Abstract:
Gospodarka odpadami stanowi jeden z najbardziej zaniedbanych segmentów ochrony środowiska ze względu na ogromną ilość odpadów przemysłowych i komunalnych nagromadzonych w przeszłości oraz wytwarzanych na bieżąco. Zasadniczym celem pracy było zbadanie świadomości ekologicznej na temat segregowania odpadów komunalnych. Aby dobrze zrozumieć problematykę odpadową należało w pierwszej kolejności poznać współzależności człowieka i środowiska. Człowiek jako istota zależna od środowiska musi być wrażliwa na to co zagraża środowisku, posiadać świadomość ekologiczną w zakresie działań w kierunku ochrony środowiska i racjonalnego gospodarowania zasobami. W tym celu stworzono ankietę, która ukazuje ogólną wiedzę na temat świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży szkół podstawowych, gimnazjalnych i licealnych w Tarnowie. Badanie miało również pomóc uzyskać informację o potrzebie segregowania odpadów w życiu codziennym. Ankietę wypełniło stu uczniów szkoły podstawowej, stu uczniów gimnazjum i stu uczniów liceum ogólnokształcącego w Tarnowie. Większość uczniów ma poczucie odpowiedzialności za stan otaczającego ich środowiska naturalnego, rozumie potrzebę selektywnej zbiórki odpadów i dokonuje tych działań we własnym środowisku. Wielu też uczniów uważa, iż aby troska o ochronę środowiska była wspólna, należy kontrolować przestrzeganie przepisów ochrony środowiska i karać za ich nie przestrzeganie.